Często traktujemy problemy żołądkowe i jelitowe jako normalną – i w jakiś sposób także naturalną – konsekwencję życia w biegu oraz przewlekłego stresu. Jednak nie powinno tak być – za każdym razem, gdy równowaga w obrębie układu pokarmowego zostaje zaburzona, jest to istotny sygnał od organizmu, którego lepiej nie ignorować. Konieczna może być zmiana diety lub – jeśli okazałoby się, że przyczyną nie jest sposób odżywiania – dalsza diagnostyka. Zanim jednak rozwiązanie – jak radzić sobie w międzyczasie? Co jest dobre na zaparcia, a czego lepiej unikać?

Co znajdziesz w artykule?

Dlaczego zaparcia to istotny problem?

Definicja – zrozum problem lepiej

Zaparcia są poważnym problemem, który dotyczy około 30% populacji. Charakteryzują je zbyt mała częstotliwość wypróżnień (mniej niż 3 razy w ciągu tygodnia), problemy ze stolcem (twardy, oddawany z wysiłkiem) oraz towarzyszące korzystaniu z toalety uczucie niepełnego wypróżnienia.

Przyczyny zaparć

Do przyczyn zaparć należy zaliczyć:

  • dysfunkcję czynnościową jelit,
  • nieprawidłową dietę,
  • brak aktywności fizycznej,
  • choroby psychiczne, 
  • niektóre przyjmowane leki, 
  • ciąża.

Pamiętaj: Zdarza się, że zaparcia nie są osobnym problemem, a jedynie objawem innej dolegliwości. Tego rodzaj zaparć pojawia się np. przy schorzeniach neurologicznych, niedoczynności tarczycy, chorobach przemiany materii. Aby uzyskać rzetelną, pełną diagnozę, skonsultuj się z lekarzem.

Co na zaparcia? Naturalne sposoby i domowe rozwiązania

Nie na wszystkie zaparcia potrzebne są specjalne środki czy szczególne metody leczenia – czasami domowe sposoby na zaparcia okazują się w zupełności skuteczne i wystarczające. Przede wszystkim wprowadź tzw. dietę bogatoresztkową, czyli bogatą w błonnik. Pamiętaj, że błonnik nie jest żadną substancją czynną czy szczególnym składnikiem, a wszystkimi resztkami pożywienia, których nie jesteśmy w stanie strawić, a które pomagają poprawić perystaltykę jelit. Aktywność fizyczna z kolei przyspieszy przemianę materii i trawienie, dlatego nawet półgodzinny spacer dziennie będzie dla organizmu świetną odmianą od całodniowego siedzenia. A jeśli zafundujesz mu kilka razy w tygodniu porządne kardio, z pewnością się odwdzięczy.

Poza tym doraźnie możesz stosować poniższe propozycje:

  • Suszone śliwki

Suszone śliwki to jedno z najbardziej tradycyjnych i rozpowszechnionych remediów, które znajdziesz, zastanawiając się, co jeść na zaparcia. Wystarczy, że kilka suszonych śliwek namoczysz w wodzie i zostawisz je na całą noc. Możesz dodać do nich także łyżkę zmielonych nasion lnu. Rano, na czczo, zjedz śliwki i wypij pozostałą wodę. 

  • Siemię lniane

Siemię słynie ze swoich właściwości sprzyjających zdrowej pracy jelit. Jeśli zmagasz się z problemami układu pokarmowego i nie wiesz, co stosować na zaparcia, a masz siemię w domu – mamy dla Ciebie prosty przepis. Pod wieczór 1 łyżkę siemienia lnianego zalej ½ szklanki wrzątku. Po odczekaniu dwóch godzin zjedz przygotowaną w ten sposób zawiesinę – jeśli nie odpowiada Ci brak smaku, możesz dodać odrobinę soli lub soku owocowego.

  • Otręby

Dodawaj otręby żytnie, owsiane lub jaglane gdzie tylko się da, urozmaicając nimi swoją codzienną dietę. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do jogurtów, sałatek, a nawet zup. Otręby to czysty błonnik, nie przyswoisz zawartych w nich kalorii, a zadziałają zbawiennie na Twoje zablokowane jelita.

  • Nawodnienie

Nie da się przecenić mocy nawodnienia: pij 1,5 litra niegazowanej wody dziennie, najlepiej z dodatkiem soku ze świeżej cytryny. Jeśli nie lubisz pić dużych ilości czystej wody, wzbogać swoją dietę o zupy warzywne i produkty zawierające duże ilości wody.

  • Zdrowa pozycja przy wypróżnianiu

Podczas wypróżniania staraj się przyjąć jak najbardziej kuczną pozycję, która ułatwi Ci załatwianie się. Aby to sobie ułatwić, siedząc na muszli klozetowej, możesz podstawić sobie pod stopy niski stołeczek, a nawet podstawkę pod nogi dla dzieci.

Jakich produktów unikać podczas zaparć?

Wiesz już, co jest dobre na zaparcia – teraz zapamiętaj, czego lepiej unikać. Mowa o produktach działających zapierająco, takich jak:

  • kakao
  • biały ryż
  • potrawy z białej mąki (kluski, pierogi, makarony)

Unikaj także posiłków pozbawionych warzyw oraz owoców – pamiętaj, że warto ułatwiać swojemu organizmowi pracę!

Najbardziej odpowiednią odpowiedzią na pytanie o to, co na zaparcia, będzie najczęściej propozycja zmiany stylu życia. Nie jest to często kwestia jednego czy dwóch nawyków, a wielu składowych wpływających negatywnie na to, w jakiej kondycji jest nasz układ pokarmowy. Dlatego zmieniaj swoje przyzwyczajenia krok po kroku, w międzyczasie wspomagając się domowymi sposobami na zaparcia, a gdy zajdzie taka potrzeba – udaj się do lekarza.