Okrzyknięta jako jedna z najzdrowszych diet świata, wykazuje pozytywne działanie w profilaktyce i leczeniu nadciśnienia tętniczego, a także chorób układu krwionośnego. Ze względu na widoczne efekty, już od kilku lat zajmuje pierwsze miejsce w rankingu diet pozytywnie oddziałujących na pracę organizmu. Szybka, prosta, smaczna, z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością i wpisała się codzienność osób na całym świecie. Dlaczego dieta Dash cieszy się tak dużym zainteresowaniem? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule!

Co to jest dieta Dash?

Wieloletnie badania i obserwacja pacjentów pokazują, że zastosowanie diety Dash sprzyja poprawie zaburzeń lipidowych, zmniejsza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, a także znacznie zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. Co więcej, Dash dieta sprzyja wydłużeniu życia i znacznie wpływa na poprawę ogólnego samopoczucia. Głównym założeniem tego stylu odżywiania jest wsparcie osób chorujących na nadciśnienie tętnicze, jednej z częściej występujących chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Odpowiednio dobrana dieta i zbilansowany jadłospis jest w stanie obniżyć ciśnienie krwi, a także zadbać o prawidłową pracę układu krążenia.

Główne zasady diety Dash

Dieta Dash to jedna z tych diet, która nie wiąże się z licznymi wyrzeczeniami. Jej głównym założeniem jest ograniczenie w diecie soli i wykluczenie z jadłospisu przetworzonej żywności. Kolejnym założeniem jest ograniczenie spożywanie białego pieczywa i czerwonego mięsa. W Dash diecie zaleca się całkowite ograniczenie spożywanie alkoholu i wyrobów tytoniowych. Przykładowy jadłospis powinien opierać się na produktach, które wpłyną na regulację gospodarki insulinowej i ciśnienia. Jadłospis diety Dash jest tworzony w oparciu o:

  • produkty pełnoziarniste, będące źródłem pełnowartościowego błonnika, który obniża stężenie cholesterolu, usprawnia trawienie i wchłanianie węglowodanów, a także obniża poziom glukozy we krwi,
  • owoce i warzywa – źródło witamin i cennych dla zdrowia składników mineralnych, a także przeciwutleniaczy, które zmniejszają ilość wodnych rodników,
  • chudy nabiał, którego spożywanie nie powinno przekraczać 2-3 razy w tygodniu. Mleko i przetwory o niskiej zawartości tłuszczu to cenne źródło wapnia, który wykazuje pozytywne działanie nie tylko na układ kostny, ale również odpowiada za krzepliwość krwi,
  • chude mięso, owoce morza i ryby, zawierające duże ilości kwasów omega-3, które wpływają na obniżenie ciśnienia, zmniejszenie stanów zapalnych w organizmie, a także zmniejszenie poziomu cholesterolu,
  • pełnowartościowe tłuszcze – warto mieć na uwadze, że dieta Dash zakłada spożywanie tłuszczów roślinnych, których spożywanie powinno być większe nich tych pochodzenia zwierzęcego,
  • orzechy i nasiona – będących źródłem potasu, wpływającego pozytywnie na pracę serca.

Dieta Dash przez wielu określana jest jako dieta lecznicza. Stosowanie się do jej założeń pozytywnie wpływa na działanie układu krwionośnego, chroni przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, a także zapewnia organizmowi niezbędne składniki odżywcze. Jedno jest pewne, jeszcze przez wiele będzie o niej głośno!

Zobacz również, w jakich produktach znajdują się zdrowe tłuszcze, wykazujące pozytywne działanie na pracę serca.