Śniadanie to najważniejszy posiłek, jaki spożywamy w ciągu całego dnia. Powinien dostarczać naszemu organizmowi niezbędne składniki odżywcze umożliwiające sprawne funkcjonowanie i efektywną pracę. W tym artykule przedstawimy kilka pomysłów na pożywne i wartościowe śniadanie.

Dlaczego śniadanie jest takie ważne?

W ferworze codziennych obowiązków, wiele osób rezygnuje ze spożywania śniadania, bagatelizując jego rolę w diecie. To poważny błąd!
Rozpoczęcie dnia od pożywnego śniadania pozwala rozkręcić nasz metabolizm, który pod nocy jest jeszcze nieco rozleniwiony. Odpowiednio skomponowane śniadanie dostarcza składników, dzięki którym nasz organizm może wydajnie pracować już od samego rana. Zjedzenie wartościowego posiłku najpóźniej dwie godziny po obudzeniu poprawia pamięć i koncentrację, zapewnia dobre samopoczucie i podkręca metabolizm, zmniejszając ryzyko nadwagi i otyłości.

Śniadanie wysokobiałkowe – dobry start nowego dnia

Aby śniadanie zapewniło nam odpowiednią dawkę energii, powinno być bogate w pełnowartościowe białko oraz węglowodany. Dodatkowo warto wzbogacić posiłek o owoce lub warzywa, które dostarczą porcję cennych witamin i składników mineralnych. Pomysł na wysokobiałkowe śniadanie? Poniżej prezentujemy oryginalne przepisy, które doskonale sprawdzą się w roli sycącego i smacznego posiłku.

1. Czekoladowy omlet z twarogiem i bananem

Składniki: 

• 2 jajka
• 1 łyżka kakao
• 3 łyżki płatków owsianych
• 100 g twarogu półtłustego
• 1 średniej wielkości banan
• 1 łyżeczka oliwy z oliwek
• opcjonalnie 1 łyżka ksylitolu/erytrytolu

Sposób przygotowania:

Płatki owsiane zblenduj. W osobnej misce ubij jajka, a następnie wymieszaj z płatkami owsianymi. Tak przygotowaną masę wylej na patelnie i smaż przez około 3 minuty z każdej strony, aż do momentu, kiedy omlet delikatnie się zarumieni. Następnie rozgnieć widelcem banana i wymieszaj go z twarogiem. Możesz również dodać rozpuszczony w odrobinie wody ksylitol/erytrytol. Na usmażony omlet wyłóż gotową masę twarogową.

2. Fritatta z warzywami i piersią z kurczaka

Składniki:

• 3 jajka
• ¼ papryki czerwonej
• ¼ papryki żółtej
• 50 g cukinii
• 50 g piersi z kurczaka
• 1 łyżeczka oliwy
• sól i pieprz

Sposób przygotowania:

Warzywa pokrój w plasterki i podsmaż na patelni do miękkości razem z piersią z kurczaka. Jajka wymieszaj widelcem lub ubijaczką i dodaj do warzyw oraz mięsa.

Przygotowanie:

Wszystkie warzywa pokrój w plasterki i podsmaż na patelni do miękkości razem  z piersią z kurczaka.
Jaja rozbełtaj widelcem, przypraw i wlej na patelnię do podsmażonych wcześniej warzyw i mięsa.
Smaż pod przykryciem około 5 minut na wolnym ogniu.

3. Tofucznica

Składniki:

•  200g naturalnego/wędzonego tofu
•  pół cebuli
•  1 łyżeczka oliwy z oliwek
•  2 łyżki posiekanego szczypiorku
•  Pomidor
•  Sól, pieprz
•  40 ml mleka roślinnego/krowiego

Przygotowanie:

Cebulę pokrój w kostkę i podsmaż na patelni. Tofu rozgnieć dokładnie widelcem, dodaj mleko,  szczypiorek, przyprawy i dokładnie wymieszaj.
Powstałą masę wylej na patelnię i smaż kilka minut. Zjedz z pomidorem.

4. Szakszuka

Składniki:

•  150 g passaty pomidorowej
•  2 jaja
•  Łyżka oliwy z oliwek
•  50g dobrej jakości wędliny drobiowej
•  50g sera feta
•  20g oliwek 
•  Sól, pieprz

Przygotowanie:

Ser feta i wędlinę pokrój w kosteczkę, oliwki posiekaj. 
Na patelni rozgrzej oliwę, wlej passatę i zagotuj.  
Na gorącą passatę wbij jajka tak, aby się nie stykały, przypraw, a następnie wyłóż pokrojony ser, wędlinę i oliwki i smaż pod przykryciem do momentu ścięcia białek. 

5. Wysokobiałkowa owsianka z jabłkiem i cynamonem

Składniki:

•  30g płatków owsianych
•  200g jogurt naturalny SKYR
•  1 łyżka erytrytolu/ksylioli
•  1 łyżeczka cynamonu
•  Jedno mniejsze jabłko
•  1 miarka odżywki białkowej

Przygotowanie:

Płatki owsiane ugotuj na wodzie z ksylitolem, przestudź, dodaj miarkę odżywki białkowej i wymieszaj. Jabłko z cynamonem duś na patelni do momentu aż się rozpadnie. Do płatków owsianych dodaj jabłka i wymieszaj ze skyrem.

Wysokobiałkowe śniadania mogą sprawdzić się u osób regularnie uprawiających sport.
Białko jest kluczowym składnikiem w procesie budowania mięśni, wydajności czy regeneracji. 
Śniadania z wysoką zawartością białka mogą działać korzystnie u osób zmagających się z nadmiernym apetytem oraz odchudzających się ponieważ składnik ten pozytywnie wpływa na odczuwaną po posiłku sytość.