Spożywanie prawidłowo zbilansowanych posiłków odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu zdrowia, ale również dobrego samopoczucia. Część artykułów spożywczych dodaje nam energii i witalności, a część ją zabiera, co ma ogromny wpływ na naszą wydajność i motywację do działania w ciągu dnia. W efekcie osoby nieprawidłowo się odżywiające częściej borykają się z problemami natury fizycznej i psychicznej. Co jeść, by mieć więcej energii? Jak prawidłowo bilansować jadłospis? Podpowiadamy.

Zmęczenie i brak energii – z czego wynikają?

Ciągłe zmęczenie i brak energii to może być efekt przemęczenia organizmu, aczkolwiek nie zawsze. W wielu przypadkach objawy te są charakterystyczne dla nieprawidłowego odżywiania. Wiele osób z pewnością słyszało o diecie na energię i witalność. Część uznała, że to jedynie „tani chwyt marketingowy”, a pewnie zaledwie kilka osób postanowiło dowiedzieć się, o czym mowa.

Głównym powodem ciągłego zmęczenia i braku energii do działania może być niedokrwistość. Niedobór żelaza zmniejsza zdolność organizmu do dostarczania tlenu do tkanek. Najczęściej występuje ona w efekcie długotrwałego nieprawidłowego odżywiania czy też choroby. Chcąc jej uniknąć, warto do diety wprowadzić żelazo w różnej postaci. Najczęściej występuje ono w wątróbce, ale też roślinach strączkowych, nasionach i orzechach. W zależności od skali problemu, w niektórych przypadkach może być zastosowanie również suplementacji żelaza.

Negatywnie na organizm wpływają również diety niskokaloryczne, jak i wysokokaloryczne. W przypadku tych drugich, spożywanie słodkich produktów powoduje nagły wzrost glukozy i szybkie jej obniżenie. W efekcie organizm nie otrzymuje energii do dłuższego działania, a jedynie chwilowo zwiększa moc działania.

Dieta na energię powinna być pozbawiona cukrów prostych, które utrudniają utrzymanie poziomu glukozy na właściwym poziomie. Co więc jeść, żeby mieć więcej siły?

Co jeść, żeby mieć więcej energii?

1. Regularność

Osoby, które poprzez dietę chcą uzyskać maksymalną energię i witalność powinny postawić na: spożywanie regularnych posiłków. Mogą to być małe, jak i nieco większe porcje – w zależności od ich wielkości, ilość posiłków powinna wynosić od 4 do 6. Osoby nie borykające się z żadnymi dodatkowymi schorzeniami mogą sobie również pozwolić na niewielkie orzechowe przekąski pomiędzy posiłkami. Ich spożywanie nie jest zalecane w wielu przypadkach, np. u osób borykających się z insulinoopornością.

Wśród podstawowych produktów spożywczych zalecanych do spożycia znajdują się oczywiście pełnoziarniste. Pomocne będzie spożywanie pełnoziarnistego pieczywa, makaronu i kasz. Dzięki temu, że zawierają one węglowodany złożone, zapewniają wolniejsze, stopniowe, ale regularne uwalnianie energii.

2. Ilość kalorii

Odpowiadając na pytanie co jeść, żeby mieć więcej energii, warto również wspomnieć o ilości kalorii. Dieta wielu osobom kojarzy się z ujemnym bilansem kalorycznym, który umożliwia utratę nadprogramowych kilogramów. Warto pamiętać, że posiłki spożywane każdego dnia powinny być racjonalnie podzielone na porcje, tak by zapewniać ciągłe uczucie sytości. Nie jest wskazane spożywanie nieodpowiedniej liczby kalorii. Zbyt mała podaż energii sprawi, że żadna dieta na energię i witalność nie zadziała.

3. Jakość spożywanych posiłków

Warto również zwrócić uwagę na jakość spożywanych posiłków. Ważnym składnikiem przemian energetycznych jest cynk. Chcąc zadbać o jego prawidłowy poziom, warto regularnie spożywać owoce morza oraz czerwone mięso.

4. Alkohol

W diecie na zmęczenie i brak energii ważną rolę odgrywa również alkohol, a mianowicie jego brak. Warto pamiętać, że zarówno piwo, wino, jak i mocniejsze trunki negatywnie wpływają na organizm. Wiele osób uważa, że ich spożycie przyniesie im odprężenie po ciężkim dniu pracy. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Napoje alkoholowe pogarszają samopoczucie oraz pogłębiają zmęczenie.

5. Kofeina

Ostatnim elementem mającym wpływ na samopoczucie i zmęczenie jest kofeina. Warto pamiętać, że występuje ona nie tylko w kawie, ale też w herbacie, napojach typu cola i oczywiście energetykach. Wykazuje ona działanie pobudzające, jednak jest ono niezwykle krótkotrwałe. Co więcej, spożywana w nadmiarze prowadzi do większego zmęczenia niż w przypadku jej niepicia. Stawiając na napoje z wysoką zawartością kofeiny, warto zwrócić uwagę na jej poziom i rozsądne włączanie do diety.

Rozpisanie diety na zmęczenie i stres nie jest łatwe. Wymaga spożywania nie tylko odpowiednich posiłków, ale też we właściwych proporcjach. W przypadku trudności z doborem odpowiednich produktów warto skorzystać z pomocy specjalisty. Wykwalifikowany dietetyk na podstawie wywiadu, ale też wyników badań diagnostycznych wskaże najlepszą drogę leczenia za pomocą zdrowej żywności. Dobierze on odpowiednie składniki, które pozwolą uzupełnić wszelkie niedobory, ale też pomogą przywrócić energię i witalność życia. Co ważne, w momencie poprawy sytuacji i samopoczucia, wskaże on nowe, dopasowane do aktualnych potrzeb organizmu zalecenia, tak by utrzymać wypracowany efekt przez długi czas.