W jaki sposób dieta vege wpływa na nasz organizm?

W jaki sposób dieta vege wpływa na nasz organizm?

Osoby praktykujące bezmięsny sposób żywienia są pełne optymizmu i nie szczędzą zachwytów nad swoją dietą. Dieta wegetariańska może być zdrowa i przynosić wiele korzyści – pod warunkiem, że jest należycie realizowana. W jaki sposób taka dieta może pomóc w walce z różnymi schorzeniami?

Wpływ diety wegetariańskiej na zdrowie

W dzisiejszych czasach ludzie najczęściej decydują się na ten rodzaj odżywiania ze względów ideologicznych. Nie chcą pośrednio wyrządzać krzywdy zwierzętom, co przeważnie przekłada się nie tylko na sposób odżywiania, ale też inne aspekty życia. Niektórzy mają pewne powody religijne. Przyczyną często jest też przekonanie, że spożywanie mięsa jest niezdrowe, chociażby z uwagi na tłuszcze nasycone i cholesterol. Fakt jest taki, że bez względu na to, czym się kierujemy przy stosowaniu diety wegetariańskiej, możemy poprawić swoje zdrowie. Rezygnacja z mięsa z reguły wpływa na zwiększenie spożywania warzyw i owoców, a także wielu innych wartościowych produktów roślinnych. To łączy się z dostarczaniem do organizmu większej ilości błonnika, witamin i minerałów, nienasyconych kwasów tłuszczowych i innych składników, które są niezbędne do naszego prawidłowego funkcjonowania, jak również przeciwdziałają niektórych chorobom, łagodzą różne dolegliwości i zwiększają odporność na infekcje. Jednak nie oznacza to, że dieta wegetariańska jest zdrowsza od mięsnej – obie mogą być zdrowe lub nie. Dużo zależy od właściwego doboru składników i ich proporcji, a także dostosowania diety do potrzeb konkretnego organizmu.

Jeśli zastanawiasz się, jaki jest wpływ diety wegetariańskiej na zdrowie, można stwierdzić, że odpowiednio zbilansowana, pozwala na utrzymanie dobrego stanu zdrowia i może opóźnić procesy starzenia. Ponadto wybór diety wegetariańskiej często wiąże się z ogólną poprawą stylu życia na bardziej zdrowy – większość osób stosujących dietę wegetariańską stara się unikać używek i jest dość aktywna fizycznie.

Zalety diety wegetariańskiej

  • mała gęstość energetyczna, a duża gęstość odżywcza (mniejsze ryzyko nadwagi);
  • mała zawartość tłuszczów nasyconych, a duża zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych (rzadziej pojawia się podwyższone ciśnienie, cukrzyca, miażdżyca, problemy z sercem itd.);
  • duża zawartość błonnika (usprawnianie pracy jelit);
  • duża zawartość potasu (potas odgrywa istotną rolę w zapewnieniu właściwej gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie);
  • duża zawartość witamin, a w szczególności witaminy C (witaminy regulują różne procesy zachodzące w organizmie).
W jaki sposób dieta vege wpływa na nasz organizm i jakie przynosi zalety?

Dieta wegetariańska: zagrożenia

Eliminacja mięsa z diety nie jest lekiem na wszystkie problemy zdrowotne, z którymi boryka się współczesny człowiek. Czasem taka dieta może też negatywnie odbić się na zdrowiu, dlatego warto być świadomym, że prawidłowe prowadzenie diety wegetariańskiej nie jest proste i niewystarczająca wiedza na ten temat wiąże się z wieloma zagrożeniami. Niewłaściwe stosowanie diety wegetariańskiej może spowodować niedobory, które są niebezpieczne dla zdrowia. Zwiększyć się może ryzyko wystąpienia takich zaburzeń, jak np.: niedożywienie białkowe, niedokrwistość megaloblastyczna czy osteomalacja. Niedobory występują jednak jedynie przy źle zbilansowanej diecie.

Zagrożenia diety vege to między innymi pojawienie się wspomnianych niedoborów białka. Cenne białko roślinne znajduje się w roślinach strączkowych (m.in. w fasoli, soczewicy i soi), nieoczyszczonych zbożach, komosie ryżowej i amarantusie. Należy więc zadbać, aby te produkty znalazły się w jadłospisie.

Dieta wegetariańska - wady i zalety

W przypadku diety wegetariańskiej zwiększa się też ryzyko niedokrwistości, która wynika ze słabego wchłanianie żelaza. Najlepiej przyswajalną postacią żelaza jest żelazo hemowe, występujące w produktach zwierzęcych. Żelazo niehemowe, pochodzące z produktów roślinnych, wchłania się dużo gorzej. Poza zbyt małym spożyciem żelaza, przyczyną niedokrwistości może być również niedobór witaminy B12. Ze względu na większe ryzyko niedokrwistości zaleca się zwiększoną podaż witaminy C, która poprawia wchłanianie żelaza oraz wprowadzenie dodatków do diety, na przykład w postaci wodorostów Chlorella, które zawierają cały zespół witamin, zwłaszcza grupy B.

Przy nieodpowiednim stosowaniu diety wegetariańskiej mogą pojawić się też biegunki, które są objawem nadmiaru błonnika w diecie.

Wszystko jest więc kwestią dobrego zbilansowania niezbędnych składników odżywczych!

Zamów