Chociaż często zdarza nam się o tym zapominać, warzywa stanowią niezwykle ważny element naszej diety i dostarczają nam dużą ilość cennych dla zdrowia substancji. Są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych, a także błonnika pokarmowego oraz antyoksydantów. Co więcej, większość warzyw charakteryzuje się niską kalorycznością, dzięki czemu śmiało mogą po nie sięgać osoby będące na diecie redukcyjnej. Które warzywa są najzdrowsze? O tym przekonasz się, czytając nasz artykuł!

Jakie są najzdrowsze warzywa?

Ze względu na bogactwo zawartych w nich składników, warzywa powinny znaleźć się w codziennej diecie. Każde z nich posiadają nieco inne właściwości prozdrowotne, dlatego najlepiej stosować urozmaiconą dietę.. Jakie warzywa są najzdrowsze? Przygotowaliśmy listę tych, na które warto szczególnie zwrócić uwagę przy komponowaniu codziennych posiłków:

  1. Buraki. Stanowią bogate źródło błonnika pokarmowego, potasu oraz kwasu foliowego. Składniki te są niezbędne dla rozwoju układu nerwowego płodu, dlatego powinny znaleźć się w diecie każdej kobiety ciężarnej. Spożywanie buraków jest wskazane również dla osób, które są aktywne fizycznie, np. regularnie uprawiają sporty. Ponadto picie soku z buraka podnosi wydolność krążeniowo-oddechową.
  2. Papryka. Zawiera ona mnóstwo witaminy C, która uczestniczy między innymi w syntezie kolagenu, a dodatkowo przyspiesza gojenie się ran i ułatwia przyswajanie żelaza. Papryka kryje w sobie również witaminę E oraz prowitaminę A.
  3. Brokuły. Warzywa te są znakomitym źródłem witaminy A oraz witaminy K, która jest niezbędnym składnikiem potrzebnym do krzepnięcia krwi. Ponadto w brokułach zawarty jest sulforafan o właściwościach przeciwnowotworowych oraz luteina, która redukuje ryzyko wystąpienia chorób oczu.
  4. Jarmuż. To niepozorne warzywo jest bogate w luteinę, witaminę K oraz beta karoten. Zawiera także duże ilości wapnia, który jest niezbędnym składnikiem dla zdrowia kości.
  5. Czosnek. Kryje on w sobie cały szereg składników leczniczych i profilaktycznych. Jest polecany w stanach przeziębienia, grypy oraz różnego rodzaju zakażeń. Czosnek pozwala obniżyć poziom cholesterolu oraz ma korzystny wpływ na poziom glukozy we krwi.
  6. Pomidor. Jest on źródłem likopenu, który najlepiej wchłania się po obróbce termicznej lub po dodaniu tłuszczu. Z tego względu, potrawy z sosem pomidorowym mogą dostarczyć organizmowi więcej wartości odżywczych, niż spożywanie surowego pomidora. Warto również zaznaczyć, że pomidory zapobiegają rozwojowi raka prostaty, trzustki oraz żołądka, a także zmniejszają poziom trójglicerydów we krwi.
  7. Bakłażan. To kolejne wyjątkowe warzywo, które może pochwalić się dużą zawartością cennych składników odżywczych. Przede wszystkim stanowi bogate źródło antyoksydantów, w tym antocyjanów. Są to składniki o licznych właściwościach zdrowotnych – chronią przed rozwojem chorób nowotworowych, spowalniają procesy starzenia się organizmu, a także uszczelniają naczynia krwionośne oraz zapobiegają chorobom układu krążenia.
  8. Dynia. Jest to niskokaloryczne i lekkostrawne warzywo, które wyróżnia się wysoką zawartością potasu i karotenoidów, w tym beta-karotenu. W organizmie przekształca się on w witaminę A, której zadaniem jest hamowanie aktywności wolnych rodników o ochrona przed promieniowaniem słonecznym. Dodatkowo witamina A obniża ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca.
  9. Natka pietruszki. Jest to często niedoceniany składników, który kryje w sobie mnóstwo witaminy C, a także kwas foliowy oraz żelazo. Spożywanie natki pietruszki jest polecane zwłaszcza osobom zmagającym się z anemią.
  10. Cykoria. Zawiera ona inulinę, która działa jak naturalny prebiotyk, wspierając rozwój mikroflory jelitowej i korzystnie wpływając na ich funkcjonowanie. Cykoria stanowi źródło witaminy C i K oraz minerałów – potasu, cynku i magnezu.

W naszym zestawieniu przedstawiliśmy najzdrowsze warzywa, o które zdecydowanie warto wzbogacić swoją dietę ze względu na wyjątkowe właściwości. Nie oznacza to jednak, że spożywanie innych warzyw nie przyniesie naszemu organizmowi korzyści. Wręcz przeciwnie – im bogatsza będzie nasza dieta, tym lepiej! Warto sięgać po warzywa o różnych kolorach – każde z nich zawiera inne witaminy oraz minerały. Zróżnicowana, bogata w warzywa dieta stanowi fundament zdrowego odżywiania!

Zdrowe warzywa – jak wprowadzić je do swojej diety?

Nie wszyscy są miłośnikami warzyw, ale wszystkim nam są one potrzebne z uwagi na zawarte w nich mikro- i makrolementy. Jak wprowadzić do diety najzdrowsze warzywa? Wystarczy sprytnie wkomponować je w swoje ulubione posiłki! Nasz catering dietetyczny opiera się na opracowanych przez dietetyczki, zbilansowanych daniach, które zaskakują świetnym smakiem, a przy tym dostarczają organizmowi odpowiednich porcji warzyw. Wśród naszych propozycji znajdziesz diety dopasowane do zróżnicowanych oczekiwań. Jest to np. dieta Optimal, Keto, Hastimoto, a także dieta Vege+Fish skierowana do osób, które nie spożywają mięsa.

Jakie warzywa są najlepsze po treningu?

Zgrabna i wysportowana sylwetka to nieprzemijający trend. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób uprawia różnego rodzaju sporty i trenuje, aby poprawić swój wygląd i wyrzeźbić mięśnie. Dieta osób aktywnych fizycznie powinna być dostosowana do ich potrzeb i uwzględniać zwiększone zapotrzebowanie na energię. Jakie warzywa są najlepsze po treningu? Sportowcy zdecydowanie powinni wzbogacić swoją dietę o natkę pietruszki, która jest bogata w witaminę C, A, PP, a także składniki mineralne, w tym przede wszystkim wapń, magnez, żelazo i potas. Ponadto w diecie sportowca powinna znaleźć się marchew, ze względu na wysoką zawartość beta-karotenu o działaniu antyoksydacyjnym i wspomagającym regenerację uszkodzonych mięśni i tkanek. Ważnymi składnikami diety osób aktywnych fizycznie są również owoce, które stanowią cenne źródło wielu witamin i antyoksydantów. Szczególnie warte uwagi pod tym względem są jabłka oraz banany.