Która z mam nie doświadczyła niechęci dziecka do zjedzenia brokułów czy marchewki znajdujących się na talerzu? Warzywa w diecie malucha mają ogromne znaczenie dla jego zdrowego rozwoju. Z punktu widzenia kilkulatka, taki argument nie jest jednak ani trochę przekonujący. Co zrobić, aby skutecznie zachęcić dziecko do sięgania po warzywa? Poznaj nasze porady!

Warzywa w diecie dziecka

Spędzasz wiele czasu w kuchni z myślą, aby przygotować dla swojej rodziny zdrowy i wartościowy posiłek, a Twoja pociecha patrzy na gotowe danie z niechęcią i nie chce nawet spróbować jego smaku? Zapewne już nie raz znalazłaś się w takiej sytuacji.
To zupełnie naturalne, że dziecko czasami odmawia spożywania posiłków, szczególnie jeśli nie zna ich smaku lub wcześniej przekonało się, że z jakiś względów mu nie odpowiadają. Nie musisz z tego powodu się frustrować – ten problem dotyczy bardzo wielu maluchów!

Warto pamiętać, że jednym z najczęściej popełnianych błędów w diecie najmłodszych jest niewystarczająca ilość warzyw.Jak w takim razie przekonać dziecko do jedzenia warzyw, kiedy ono kategorycznie tego odmawia? Na szczęście istnieje na to kilka sposobów, które w wielu przypadkach przynoszą oczekiwane skutki.

Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw? Najlepsze sposoby

  1. Najważniejsza zasada – przykład idzie z góry
    Jeśli same unikamy warzyw na talerzu, a widok pomidora wywołuje u nas grymas, nasze dzieci nie będą miały nawet najmniejszej ochoty, żeby ich spróbować. Pokaż dziecku, że warzywa są smaczne – jadajcie przy wspólnym stole, opowiadaj o ich pochodzeniu, smaku i zapachu, pozwól ich dotykać i poznawać kształt.  Potraktuj poznawanie się z warzywami jak podróż do świata smaków. Na końcu tej podróży znajduje się zdrowie Twojego dziecka.
    Pamiętaj, że dziecko, zwłaszcza w pierwszych latach swojego życia, uważnie obserwuje rodziców, w tym również spożywane przez nich posiłki. Jeśli maluch widzi, że jego rodzic często i chętnie sięga po warzywa, istnieje duża szansa, że sam prędzej czy później zacznie się nimi interesować.
  2. Bądź cierpliwa
    Rzadko się zdarza, że dziecko będzie akceptować od razu nowy smak warzywa w swojej diecie. Nie obawiaj się podejmować kilku czy kilkunastu prób. Konsekwencja popłaca. Pamiętaj, że czas, który poświęcisz na wzbogacanie diety Twojej pociechy zaprocentuje w przyszłości.
  3. Daj wybór
    Zanim podasz posiłek. zapytaj swoje dziecko na co ma ochotę – woli brokuły, czy może groszek? Dawaj mu możliwość wyboru. Nawet jeśli to ograniczony i wyłącznie zdrowy wybór, to dziecko poczuje, że może decydować i wyrazić swoje preferencje. 
    Zabierz malucha na zakupy i pozwól mu wybrać jedno warzywo, którego chciałby spróbować. Zwiększy to w nim chęć spróbowania nowego smaku. W końcu to jego własny, samodzielnie dokonany wybór!
  4. Włącz warzywa do każdego posiłku
    Zadbaj o to, żeby we wszystkich posiłkach zjadanych przez Twoje dziecko znalazła się choć jedna porcja warzyw. Doskonałym pomysłem jest podawanie talerza, na którym znajdują się warzywa o różnym smaku, kształcie i kolorze np. marchewki pokrojone w słupki, pomidorki koktajlowe, plasterki ogórka, paseczki żółtej papryki i liście sałaty. Maluch będzie mógł wybrać te warzywa, na które ma ochotę. Jeżeli coś zostanie na talerzu, podaj to w kolejnym posiłku.
  5. Zaangażuj pociechę w przygotowywanie
    Wspólne gotowanie może być świetną zabawą. Już samo przyozdobienie kanapki przez dziecko warzywnymi elementami np. na kształt uśmiechniętej buzi, zachęci je do jedzenia warzyw. Proste czynności – rwanie sałaty czy mieszanie składników, dadzą mnóstwo radości i wpłyną na wypracowanie właściwych nawyków żywieniowych przez najmłodszego.

Warzywa dla dzieci – wspólne odkrywanie nowych pomysłów na pyszne dania

Podane przez nas sposoby są bardzo proste, a jednocześnie przynoszą skuteczne efekty. Możesz już dziś zacząć pracować nad wzbogacaniem diety Twojego dziecka w warzywa. Zaplanujcie wspólnie jedno warzywo, które dodacie do diety w tym tygodniu. Dynia, buraki czy jarmuż – co wybieracie?

Zwróć uwagę na niezwykłe bogactwo warzyw, których możesz użyć do przygotowania szerokiej gamy apetycznych dań. Próby zachęcenia dziecka do jedzenia warzyw mogą być jednocześnie świetną okazją do odkrycia zupełnie nowych produktów i ciekawych smaków. Wybierz się z dzieckiem do sprawdzonego sklepu lub na targowisko, gdzie znajdziecie wiele smacznych i świeżych warzyw.

Innym dobrym i bardzo skutecznym pomysłem jest wspólne szukanie przepisów z warzywami. W ten sposób Twoja pociecha samodzielnie wskaże, w jakiej formie chciałaby zjeść warzywa. Po wybraniu przepisu, możecie razem go przygotować. Pamiętaj, że angażowanie dziecka do pomocy w kuchni to nie tylko nauka samodzielności i zwiększenie pewności siebie u dziecka, ale również skuteczny sposób na zachęcenie go do spróbowania wspólnie przyrządzonego dania.

Smaczne posiłki z warzywami dla całej rodziny

Niestety mało kto ma codziennie czas na wyszukiwanie ciekawych przepisów i szykowanie posiłków, które przypadną dziecku do gustu. To właśnie z powodu braku czasu wiele osób szykuje posiłki na szybko lub co gorsza, kupuje gotowe jedzenie typu fast-food, nie zastanawiając się nad jego wartością odżywczą. W efekcie, dzieci z niechęcią reagują na zdrowe, domowe posiłki z warzywami.
Jak zachęcić dzieci do jedzenia warzyw? Osobom zabieganym z pewnością spodoba się rozwiązanie, które pomoże im zaoszczędzić wiele czasu – dobra dieta pudełkowa. Rodzinny Box od Be Diet Catering to dieta krojona na potrzeby współczesnej rodziny, która chce się odżywiać zdrowo, ale nie zawsze ma czas na gotowanie w domu. Catering obejmuje 2 śniadania i dwa obiady. To pełnowartościowe posiłki, dzięki którym wprowadzenie zdrowej diety nie będzie trudnym wyzwaniem, lecz przyjemnością!
Rodzinny Box dostępny jest w wersji tradycyjnej, wege lub wege+fish. Dzięki temu łatwo dopasujesz go do nawyków żywieniowych swojej rodziny. Każdy posiłek jest starannie skomponowany i podany w atrakcyjnej formie. Dzięki temu nawet najmłodsi łatwo się do niego przekonają!