Po urodzeniu dziecka, u kobiety rozpoczyna się połóg – jest to niełatwy, a jednocześnie wyjątkowy czas dla świeżo upieczonej mamy. Podczas połogu, organizm stopniowo regeneruje się i wraca do sił po ciąży oraz porodzie. W tym czasie kluczowe znaczenie ma właściwa dieta, która pomaga wzmocnić organizm i szybko wrócić do formy.

Co jeść po porodzie?

O tym, jak ważna jest wartościowa dieta podczas ciąży, wie zdecydowana większość przyszłych mam. Znaczenie prawidłowej diety jest równie wysokie już po rozwiązaniu, kiedy organizm kobiety powoli wraca do formy. Powinny o tym pamiętać zwłaszcza mamy karmiące, u których zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta.
Dbanie o prawidłową dietę po porodzie nie musi być szczególnie trudnym wyzwaniem . Najważniejsze, aby trzymać się podstawowych zasad zdrowego odżywiania. Niezwykle ważna jest regularność posiłków. Fundamentalna zasada brzmi: jedz regularnie, rozważnie i uważnie! Dzień rozpocznij od pożywnego śniadania, a następnie planuj posiłki co około 2-3 godziny. Ważne jest nie tylko co jesz, ale również jak jesz. Dokładne żucie i jedzenie w spokojnej atmosferze i bez pośpiechu stanowią podstawę prawidłowego odżywiania!

Co powinna jeść matka karmiąca po porodzie?

Dieta po porodzie powinna być odpowiednio kaloryczna, ale niewskazane jest spożywanie zbyt obfitych posiłków. Nawet zdrowe i bogate w wartości odżywcze posiłki spożywane w zbyt dużych ilościach, mogą prowadzić do obciążenia organizmu.
Co jeść po porodzie? Niezmiernie ważną kwestią jest bezpieczeństwo żywności. Należy bezwzględnie unikać surowego mięsa, ryb oraz jaj, produktów przechowywanych w nieodpowiednich warunkach, a także żywności przetworzonej. Spożywanie tego rodzaju produktów jest szczególnie niewskazane dla mam karmiących. Dieta po porodzie powinna opierać się na świeżej żywności pochodzącej ze sprawdzonych, bezpiecznych źródeł i przechowywanej w odpowiednich warunkach.
W diecie po porodzie bardzo istotne jest, aby unikać żywności wysoko przetworzonej, która jest obfita w cukier, tłuszcze nasycone oraz sól. Tego typu produkty nie przynoszą żadnych korzyści zdrowotnych, wręcz przeciwnie, obciążają organizm i mogą w negatywny sposób wpływać na Twoje samopoczucie oraz regenerację w okresie połogu.

Dieta po porodzie przy karmieniu piersią – jadłospis

Mówiąc o tym, jak powinna wyglądać dieta po porodzie, koniecznie należy uwzględnić wszystkie podstawowe grupy produktów. Są to:
• Tłuszcze (1-2 porcje dziennie) w postaci dobrej jakości olejów roślinnych, oliwy oraz ograniczonej ilości masła,
• Białko (3 porcje dziennie) – białe oraz żółte sery, mleko i przetwory mleczne, jajka, ryby oraz mięso,
• Zboża (5 porcji dziennie) – grube kasze, makarony pełnoziarniste, ciemny ryż, pieczywo pełnoziarniste oraz płatki zbożowe,
• Warzywa (5 porcji dziennie) – najlepiej wybierać warzywa różnego rodzaju i w różnych kolorach,
• Woda – wskazane jest picie co najmniej 2 litrów wody dziennie.

Kwestię ewentualnej suplementacji określonych składników należy zawsze skonsultować z lekarzem. Należy przy tym mieć na uwadze fakt, że suplementy nie zastąpią zróżnicowanej i prawidłowo zbilansowanej diety.

Co można jeść po porodzie?

Jeśli karmisz swojego maluszka piersią, pamiętaj o tym, że nie powinnaś bezpodstawnie wykluczać ze swojej diety całych grup produktów w celach profilaktycznych. Wszelkie niepokojące sygnały mogące być objawem alergii czy też innych problemów zdrowotnych u Ciebie bądź u dziecka najlepiej skonsultuj z lekarzem, zanim samodzielnie zdecydujesz się na dietę eliminacyjną. Pełnowartościowa i kompletna dieta stanowi najlepszy wybór dla maluszka, ponieważ dostarcza mu wszystkich potrzebnych składników odżywczych, witamin oraz składników mineralnych kluczowych dla zdrowego rozwoju.
Jeśli chcesz mieć pewność, że spożywasz wyłącznie bezpieczne produkty i właściwie skomponowane posiłki, a Twoje dziecko każdego dnia otrzymuje kompleks niezbędnych składników, dobrym wyborem jest dieta pudełkowa w ciąży i po porodzie Mom2Be. Dieta uwzględnia szczególne potrzeby żywieniowe mam podczas ciąży, jak również w okresie połogu oraz karmienia piersią. Została ona skomponowana w taki sposób, aby przyspieszyć regenerację organizmu oraz ułatwić powrót do wagi sprzed ciąży. Dostępne są 3 warianty różniące się od siebie kalorycznością, które można dobrać w zależności od swoich indywidualnych potrzeb.

Pamiętaj o tym, że prawidłowo skomponowana dieta po porodzie jest podstawą dla dobrego samopoczucia oraz zdrowia u Ciebie oraz u dziecka. Co więcej, może ona zapobiec różnego rodzaju dolegliwościom, takim jak zgaga, uczucie przewlekłego zmęczenia czy problemy z zaparciami w ciąży i w połogu. Świeżo upieczona mama powinna być świadoma ogromnej wagi prawidłowego odżywiania oraz jego wielokierunkowego wpływu na cały organizm. Właściwie zbilansowana i odpowiednio kaloryczna dieta po porodzie zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań, ułatwia powrót do formy sprzed ciąży i dostarcza energii, która jest tak bardzo potrzebna do opieki nad maluszkiem.

Dieta po porodzie – o czym musisz pamiętać?

W pierwszych tygodniach po porodzie, organizm kobiety jest wyczerpany wskutek intensywnej pracy przez ostatnie 9 miesięcy. Połóg jest okresem, w którym powinnaś zadbać o siebie w kompleksowy sposób. Możesz zapewnić swojemu organizmowi najlepsze wsparcie, stosując wartościową dietę, pamiętając o regularnych posiłkach oraz odpowiednim nawodnieniu. Dbanie o właściwe odżywianie bywa utrudnione, kiedy w domu pojawia się małe dziecko domagające się uwagi i poświęcenia mu czasu. Z tego względu, wiele młodych mam decyduje się na dietę pudełkową, która zapewnia znaczną oszczędność czasu, a jednocześnie jest odpowiednio zbilansowana pod kątem składników odżywczych. W ten sposób świeżo upieczona mama może poświęcić się opiece nad maluszkiem, a przy tym mieć pewność, że jej dieta jest pełnowartościowa i bogata w niezbędne witaminy oraz składniki mineralne.