Owoce w diecie redukcyjnej: po które warto sięgać?

Owoce w diecie redukcyjnej: po które warto sięgać?

Nie ma wątpliwości, że owoce to naturalne i zdrowe produkty. Są źródłem wielu witamin i składników mineralnych, zwłaszcza wit.C i karotenu, zawierają wiele substancji aktywnych, które mają korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu, np. polifenole, antocyjany czy kwasy fenolowe. Dzięki tym substancjom uważa się, że owoce mają działanie antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe i przeciwmiażdżycowe.

Jak często jeść owoce na diecie?

W prawidłowym żywieniu zaleca się, by owoce były spożywane codziennie, w kilku porcjach.  Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), zgodnie z rekomendacją WHO, zaleca spożywanie co najmniej 400 g warzyw i owoców dziennie podzielonych na 5 porcji. Owoce mogą być spożywane na surowo, poddane obróbce cieplnej lub w postaci soku(1 porcja).

O ile nie ulega wątpliwości, że owoce są niezbędne w prawidłowej, zbilansowanej i zdrowej diecie, o tyle w przypadku diety redukcyjnej, mającej na celu obniżenie masy ciała, można się natknąć na różne opinii związane z tymi produktami. W ogólnodostępnej prasie czy Internecie mnożą się w zasadzie różne, sprzeczne za sobą informacje. Można przeczytać, że owoce są zabronione w diecie, bo są kaloryczne i zawierają dużo cukru. Gdzie indziej znowu, że można je jeść bez ograniczeń, bo zawierają dużo wody i obfitują w związki, które mają wpływ na przyspieszenie metabolizmu.

Prawda, leży gdzieś pośrodku tych opinii, bo owoce rzeczywiście są bardziej kaloryczne w porównaniu do warzyw i zawierają więcej węglowodanów. Prawdą jest również, że zawierają dużo wody i związków aktywnych. Zaleca się, by w diecie redukcyjnej owoce pojawiały się kilka razy dziennie. Instytut Żywności i Żywienie zaleca by w diecie redukcyjnej 1000 kcal stanowiły 1-2 porcje owoców, po ok 100 g. Oczywiście kłopotliwym byłoby ważenie każdego owocu, który chcielibyśmy zjeść, dla ułatwienia podaje się, że 1 porcja – to 1 szt. średniego owocu, typu jabłko, banan, pomarańcza lub 1 szklanka drobnych owoców.

Jakie owoce można jeść na diecie redukcyjnej?

W diecie redukcyjnej bardziej celowe jest wybieranie owoców o niższej wartości energetycznej (poniżej 40 kcal/ 100 g) takich, jak: arbuzy, grejpfruty, maliny, porzeczki, poziomki, truskawki. Owoce o wyższej wartości energetycznej (powyżej 60 kcal/100 g): banany, winogrona, wiśnie, nie są zabronione, ale w ich przypadku należy szczególnie zwracać uwagę, by nie przekroczyć wskazanej porcji. Najlepiej spożywać surowe owoce, a także nie przesadzać z ilością suszonych owoców – zawierają one znacznie więcej kalorii na 100 g produktu.

W jakich porach można jeść owoce na diecie?

Dodatkowym bardzo ważnym elementem związanym ze spożyciem owoców w diecie mającej na celu obniżenie masy ciała, jest pora ich spożywania. Zdecydowanie najkorzystniej jest by zostały one zjedzone w pierwszej połowie dnia. Nie jest wskazane, by owoce były zjadane w ostatnim posiłku. Owoce dobrze sprawdzają się, jako posiłek po treningu.

Dowiedz się również, co jeść by usprawnić pracę mózgu. Zapraszamy na bloga!

Artykuł napisany przez dietetyk Eat Zone

Maria Kuzia

Zamów