Superfoods to szereg egzotycznych produkt贸w, kt贸re wykazuj膮 korzystne dzia艂anie na organizm cz艂owieka. W艣r贸d najpopularniejszych znajduj膮 si臋 nasiona chia i jagody Goji. Warto jednak wiedzie膰, 偶e w Polsce s膮 dost臋pne ich ta艅sze, lokalne i bardziej dost臋pne zamienniki.

Jakie polskie superfoods warto stosowa膰, co je wyr贸偶nia i jakich sk艂adnik贸w od偶ywczych dostarczaj膮?

Czarny bez

Polskim superfoods jest czarny bez. Jest on doskona艂ym polskim zamiennikiem owoc贸w noni. Cieszy si臋 on szczeg贸lnie du偶膮 popularno艣ci膮 w medycynie naturalnej. Jest stosowany jako preparat napotny, moczop臋dny i przeczyszczaj膮cy. Wiele lat temu by艂 r贸wnie偶 wykorzystywany jako lek na febr臋. Obecnie najpopularniejsz膮 jego form膮 jest sok. Jest on stosowany przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie oraz przeciwb贸lowo. Ponadto charakteryzuje si臋 on wysok膮 zawarto艣ci膮 antyoksydant贸w. Co wa偶ne, mo偶na go kupi膰 zar贸wno w sklepie, jak i zrobi膰 samodzielnie. Wystarczy w okresie od lipca do pa藕dziernika zebra膰 owoce, na bazie kt贸rych wytwarza si臋 ten superfood. Samo jego wykonanie nie jest skomplikowane 鈥 wystarczy doda膰 cytryn臋, mi贸d, zala膰 wod膮 i odstawi膰 na kilkana艣cie godzin.

Aronia

Ciekawym polskim superfoodem jest tak偶e aronia. Cieszy si臋 ona ogromn膮 popularno艣ci膮 na ca艂ym 艣wiecie. Jest doskona艂ym zamiennikiem zagranicznych owoc贸w amla. Aronia, podobnie jak 偶urawina, jest owocem bogatym w antyoksydanty. Pod tym wzgl臋dem nie ma sobie r贸wnych. Zawiera r贸wnie偶 witaminy z grupy B, C, ale te偶 potas, wap艅, magnez, 偶elazo i oczywi艣cie cynk. Jej g艂贸wne dzia艂anie prozdrowotne pozytywnie wp艂ywa na obni偶enie nadci艣nienia, ale te偶 wspiera w procesie leczenia stan贸w zapalnych naczy艅 krwiono艣nych. Stosowa膰 j膮 powinni r贸wnie偶 diabetycy 鈥 zawiera polifenole, kt贸re pobudzaj膮 wydzielanie insuliny i obni偶aj膮 poziom glukozy.

Je艣li chodzi o jej zagraniczny zamiennik, amla to agrest indyjski, kt贸ry jest popularny w medycynie ajurwedyjskiej.

Siemi臋 lniane

Siemi臋 lniane to polskie superfoods, kt贸re doskonale zast臋puje egzotyczne nasiona chia, tj. sza艂wi臋 hiszpa艅sk膮. Jest to jedna z najpopularniejszych i najstarszych ro艣lin. Wykazuje ona r贸wnie偶 lecznicze dzia艂anie – wspomaga leczenie schorze艅 uk艂adu pokarmowego, ale te偶 dr贸g oddechowych. Siemi臋 lniane jest bogate w kwasy omega, kt贸re odpowiadaj膮 za obni偶enie poziomu cholesterolu, ale te偶 wspieraj膮 przemian臋 materii. Pozwala on r贸wnie偶 regulowa膰 prac臋 uk艂adu pokarmowego i 艂agodzi wiele negatywnych objaw贸w np.biegunk臋 czy zaparcia.

呕urawina

Je艣li chodzi o 偶urawin臋 to jest ona 艣wietnym zamiennikiem jag贸d Goji. Jest ona niezwykle popularna w Polsce. Najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮 cieszy si臋 jesieni膮 鈥 to wtedy s膮 zbierane jej plony. Mo偶na j膮 spo偶ywa膰 na wiele sposob贸w 鈥 zar贸wno jako sok, jak i w ca艂o艣ci. Doskonale radzi sobie z wszelkimi infekcjami p臋cherza i dr贸g moczowych, ale te偶 dzia艂a ochronnie. Mo偶e by膰 r贸wnie偶 stosowana przy przezi臋bieniu, problemach z uk艂adem pokarmowym oraz w przypadku chor贸b reumatycznych.

Owoce 偶urawiny maj膮 wysok膮 zawarto艣膰 przeciwutleniaczy, s膮 bogatym 藕r贸d艂em witaminy C, ale te偶 witamin z grupy B. Jako polski superfoods s膮 zamiennikiem jag贸d goji 鈥 zagranicznej ro艣liny, kt贸ra od wielu lat cieszy si臋 ogromn膮 popularno艣ci膮 w krajach azjatyckich. To, co wyr贸偶nia 偶urawin臋 na tle jag贸d goji to pozytywne dzia艂anie na uk艂ad moczowy.

Owies

Wa偶nym polskim superfoodem jest tak偶e owies. Mo偶na go naby膰 w r贸偶nych formach 鈥 p艂atk贸w, otr臋b贸w czy innych wyrob贸w. Zawiera cenne sk艂adniki pokarmowe, jest bogaty w bia艂ko, ale te偶 wielonienasycone kwasy t艂uszczowe, mangan, cynk, mied藕, wap艅, magnez i wiele innych. Zawiera tak偶e b艂onnik, kt贸ry reguluje procesy trawienne. Jest on zalecany do spo偶ywania przez osoby z wysokim cholesterolem 鈥 skutecznie go obni偶a. Z kolei zawarte w nim beta-glukany pozytywnie wp艂ywaj膮 na kom贸rki uk艂adu immunologicznego, poprawiaj膮c odporno艣膰 organizmu.

Mo偶na go r贸wnie偶 naby膰 w formie rozpuszczalnej w wodzie. W takiej postaci jest zalecany do spo偶ycia jako prebiotyk. Podczas jego trawienia wytwarza si臋 艣luz, kt贸ry chroni 偶o艂膮dek przed infekcjami czy podra偶nieniami.

Z kolei zagraniczny teff to wyj膮tkowo egzotyczne zbo偶e, kt贸re w Polsce jest rzadko spotykane. Jest ono stosowane w kuchni afryka艅skiej 鈥 w tamtym regionie stanowi podstaw臋 偶ywienia ludno艣ci.

Kasza jaglana

Kasza jaglana doskonale zast膮pi quinoa, tj. komos臋 ry偶ow膮, zwan膮 r贸wnie偶 peruwia艅skim ry偶em. Jest ona bogata w bia艂ko, skrobi臋 oraz jest ca艂kowicie bezglutenowa. Dodatkowo zawiera 偶elazo, mied藕, witaminy z grupy B i krzemionk臋. Jest polecana osobom borykaj膮cym si臋 ze schorzeniami uk艂adu pokarmowego i alergiami pokarmowymi. Nie tylko jest po偶ywna, ale doskonale oczyszcza r贸wnie偶 organizm z toksyn. Warto j膮 stosowa膰 w celach wzmacniaj膮cych – doskonale wspomaga walk臋 z infekcjami.

Plusem kaszy jaglanej jest mo偶liwo艣膰 spo偶ywania jej na wiele sposob贸w – zar贸wno na s艂odko, jak i wytrawnie. Doskonale 艂膮czy si臋 z warzywami, owocami, orzechami, ale te偶 mlekiem. Jest bogata w pe艂nowarto艣ciowe bia艂ko, kt贸re jest niezb臋dne do prawid艂owego funkcjonowania organizmu.

Przedstawione polskie superfoods to naturalne produkty, kt贸re dzi臋ki bogatej zawarto艣ci sk艂adnik贸w od偶ywczych wspomagaj膮 funkcjonowanie organizmu i utrzymanie zdrowia na w艂a艣ciwym poziomie 鈥 warto wi臋c regularnie je stosowa膰.

Sprawd藕 r贸wnie偶, co je艣膰, aby mie膰 dobry nastr贸j.