Dieta przeciwzapalna, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu przeciwdziałanie stanom zapalnym, złagodzenie lub ich całkowite wyeliminowanie. Jej stosowanie wymaga spożywania określonych produktów, których skład wykazuje działanie przeciwzapalne. Na czym polega dieta przeciwzapalna i jak powinien być skomponowany jadłospis na diecie przeciwzapalnej? Wyjaśniamy poniżej.

Spis treści

              • Czym jest stan zapalny?

                Zanim przejdziemy do wyjaśnienia zasad diety przeciwzapalnej, warto wyjaśnić czym jest stan zapalny w organizmie. Jest to zjawisko, które występuje w przebiegu infekcji – może mieć charakter krótkotrwały, ale też przewlekły. W pierwszym wariancie jego pojawienie się jest nawet korzystne dla organizmu. Niestety, wszelkie przewlekłe choroby zapalne są szkodliwe i wymagają odpowiedniego postępowania. Pomocne jest spożywanie posiłków zgodnie z jadłospisem na diecie przeciwzapalnej.

                Dieta przeciwzapalna – podstawowe zasady

                Rodzaj i jakość spożywanych posiłków mają ogromny wpływ na stan mikrobioty jelitowej. Stanowi ona bardzo ważny element układu immunologicznego i ma ważny wpływ na funkcjonowanie człowieka. To dzięki niej, przy spożywaniu wysokiej jakości różnorodnych posiłków, organizm będzie miał wysoką odporność, ale też bezproblemowo będzie sobie radził z infekcjami. Warto również wiedzieć, że artykuły spożywcze nie tylko mogą łagodzić stany zapalne, ale też zapobiegać ich wystąpieniu. Niestety, aktualnie w spożywanych posiłkach wiele osób umieszcza cukier, sól, produkty wysokoprzetworzone i wiele innych szkodliwych dla organizmu, które doprowadzają do powstawania stanów zapalnych.

                Jakie produkty warto spożywać w przypadku diety przeciwzapalnej?

                Najwyższy wpływ na działanie przeciwzapalne mają produkty charakterystyczne dla diety śródziemnomorskiej. Wynika to z faktu, że są one bogate w antyoksydanty i kwasy tłuszczowe omega-3.

                Wśród podstawowych artykułów spożywczych znajdują się:

                • surowe warzywa i owoce, w szczególności: truskawki, maliny, owoce cytrusowe, szpinak, marchewka, pomidory, cebula, czosnek, brokuł i inne,
                • oliwa z oliwek, olej lniany i rzepakowy,
                • różnego rodzaju nasiona i orzechy,
                • ryby – świeże, tłuste i morskie, tj. łosoś, makrela, tuńczyk,
                • rośliny strączkowe,
                • produkty pełnoziarniste – chleb, kasze, makarony,
                • naturalne przyprawy.

                Czego nie powinno się spożywać w ramach diety przeciwzapalnej?

                Istnieje szereg produktów, które mają negatywny wpływ na stan zdrowia człowieka i doprowadzają do pojawienia się przewlekłego stanu zapalnego. Wśród z nich znajdują się artykuły wysokoprzetworzone, pozbawione odpowiedniej ilości witamin, składników mineralnych czy też błonnika.

                W ramach diety przeciwzapalnej nie należy spożywać:

                • fast-foodów i gotowych dań typu instant,
                • produktów z oczyszczonej tzw. „białej” mąki,
                • wszelkiego rodzaju słodyczy i deserów “sklepowych’,
                • słonych przekąsek,
                • tłustych przetworów mięsnych,
                • alkoholu.

                Wskazane pokarmy wykazują działanie prozapalne. Wynika to z faktu, że są bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, ale też zawierają wysoki indeks glikemiczny czy alergeny.

                Kto powinien stosować dietę przeciwzapalną?

                Dieta przeciwzapalna ma prozdrowotny charakter. Pozwala zadbać o dobre samopoczucie, które jest potwierdzane prawidłowymi wynikami badań diagnostycznych. Z tego też względu jadłospis na diecie przeciwzapalnej może być stosowany praktycznie przez wszystkich. W zależności od dodatkowych schorzeń, konieczne może być wyeliminowanie niektórych produktów. Wśród nich najczęściej znajdują się gluten i nabiał. Co ważne, dietę przeciwzapalną mogą również stosować weganie i wegetarianie. Kluczowe jest jedynie prawidłowe bilansowanie posiłków – z tego względu specjaliści zalecają, aby każdorazowo sposób żywienia konsultować ze specjalistą.

                Co może zawierać jadłospis na diecie przeciwzapalnej?

                Jadłospis na diecie przeciwzapalnej nie musi być bez smaku. Wręcz przeciwnie – odpowiednie komponowanie posiłków i przygotowywanie ich w różnorodnych wariantach pozytywnie wpływa na odczuwany smak, ale też pozwala organizmowi przyzwyczaić się do zmian.

                Wśród najpopularniejszych posiłków śniadaniowych znajduje się owsianka z owocami i orzechami. Idealnie, jeśli stosowane będą sezonowe owoce, aczkolwiek warto pamiętać, że w okresie zimowym doskonale sprawdzą się mrożonki.

                Propozycja obiadu w jadłospisie na diecie przeciwzapalnej może obejmować kaszotto z hummusem i warzywami. Idealnie, jeśli będzie to kasza gryczana bądź inna gruboziarnista. Uzupełnieniem wspomnianych kasz obowiązkowo muszą być warzywa – czy to w postaci ulubionej surówki, czy też w formie surowej, pokrojonej w paski.

                Dieta przeciwzapalna to nie tylko wyrzeczenia. To także smakowite posiłki, których stosowanie sprawia przyjemność. Jednym z nich może być koktajl owocowy z jarmużem czy szpinakiem. Warto uzupełnić go o siemię lniane czy też nasiona chia.

                Ostatnią pozycją jadłospisu na dietę przeciwzapalną jest kolacja. Wśród najprostszych rozwiązań znajdują się kanapki z pieczywa razowego z twarożkiem, domową szynką i oczywiście ulubionymi warzywami. Doskonale sprawdzą się też tłuste ryby.
                Jak widać – stosowanie diety przeciwzapalnej nie jest trudne. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania i stosowania się do zaleceń zamieszczonych w jadłospisie na dietę przeciwzapalną. Pomocne w tym celu może być skonsultowanie się z doświadczonym i wykwalifikowanym specjalistą, który podpowie najlepsze rozwiązania, ale też wskaże konkretny schemat postępowania.