Słodycze a dieta - czy trzeba je eliminować?

Lubi je niemalże każdy z nas. Wielu nie wyobraża sobie bez nich życia. Czekoladki, ciasteczka, batoniki, ciasta, żelki, galaretki, lizaki, muffinki, czekolady czy pralinki są nieodłącznymi towarzyszami naszego życia już od najmłodszych lat. Ładnie wyglądają, dobrze smakują, ale potrafią również uzależnić i dostarczyć nam ogromną liczbę kalorii. Im więcej ich jemy tym większą mamy na nie ochotę. Jak wobec tego wygląda kwestia słodyczy w diecie? Czy powinny się one w niej w ogóle znaleźć?

Słodycze a dieta, czyli cukier: nasz przyjaciel i wróg

Cukier w diecie człowieka jest ważny, jednak musi pochodzić z wartościowych źródeł. Węglowodany, a w tym również glukoza, potrzebne są m.in. do prawidłowego funkcjonowania mózgu. Jednak to od Ciebie zależy czy dostarczysz mu wartościowych węgli czy sięgniesz po słodycze, które popijesz jeszcze słodzonymi napojami.

  • Decydując się na pierwszą możliwość, wybierz węglowodany złożone – kasze, makarony, pełnoziarnisty chleb czy otręby, które powoli i regularnie będą dostarczać glukozę do Twojego mózgu.
  • Jeśli zdecydujesz się na drugą możliwość - ogromna ilość cukru, jaką spożyjesz, będzie negatywnie wpływać na Twoje zdrowie, wygląd sylwetki, energię, koncentrację czy poziom zmęczenia. Tak więc sam zdecyduj, czy chcesz spożywać słodycze na diecie, czy jednak warto z nich zrezygnowąć.

Jedzenie słodyczy na diecie: czy można?

Nie musisz eliminować słodyczy w diecie, ale możesz wybierać te z prostym składem lub przygotowywać własne, zdrowe warianty popularnych deserów czy ciast. Jeśli regularnie ćwiczysz z pewnością nic się nie stanie jeśli od czasu do czasu spożyjesz batonik lub kilka kostek czekolady. Jednak dla Twojego zdrowia zawsze bardziej wartościowa będzie gorzka czekolada niż ciasteczka z dodatkiem syropu glukozowo-fruktozowego i tłuszczami trans.

Dieta a słodycze. Jakie wybierać?

Gorzka czekolada

Jest pełna magnezu, żelaza i cynku, czyli substancji, które są bardzo istotne w diecie człowieka. Potrafi również pobudzić mózg do pracy, polepszyć pamięć i wpłynąć na dobre samopoczucie. Dlatego polecana jest m.in. studentom w trakcie sesji egzaminacyjnej. Gorzka czekolada to także źródło antyoksydantów, które spowalniają procesy starzenia. Pamiętaj jednak by kupować gorzką czekoladkę, która posiada minimum 80% kakao. Takie słodycze na diecie są dozwolone.

Miód

Miód posiada szereg właściwości zdrowotnych, a do tego bardzo dobrze smakuje. Po czym poznać dobry miód? Po pewnym czasie się skrystalizuje. Jeśli chcesz słodzić nim herbatę pamiętaj by nie dodawać go do gorącego napoju, bo traci wówczas wszystkie cenne substancje odżywcze. Mimo, że miód jest bardzo zdrowy i posiada szereg zalet to nadal zawiera wiele glukozy i sporo kalorii, więc nie należy spożywać go w dużych ilościach.

Ciasta w zdrowych wersjach

W Internecie i w księgarniach znajdziesz mnóstwo przepisów lub książek z przepisami na zdrowe ciasta i desery. Często wykorzystywane są w nich właśnie miód, kakao, karob, orzechy, wiórki kokosowe, banany czy pełnoziarnista mąka. Takie desery nie tylko zaspokoją Twoją ochotę na jedzenia słodyczy na diecie, ale również dostarczą Ci wartościowych substancji. Jeśli lubisz eksperymenty, spróbuj brownie z fasoli lub deseru z nasionami chia. Są naprawdę smaczne!

Domowe batoniki z orzechami i żurawiną

Zamiast kupować batony w sklepie, zrób je w domu! Są bardzo proste w wykonaniu i nie odbiegają smakiem od słodyczy popularnych marek. Możesz dodać do nich ulubione składniki – nasiona goji, orzechy, pestki słonecznika czy dyni, daktyle, figi, suszoną żurawinę lub morele. Batony możesz upiec w piekarniku lub zmrozić w lodówce. Smakują zarówno dorosłym, jak i dzieciom!

Zdrowe warianty słodyczy świetnie sprawdzą się, gdy najdzie Cię ochota na słodkie, gdy odwiedzą Cię znajomi lub gdy wybierzesz się na całodniową wycieczkę w góry. Mimo że składają się z wartościowych produktów, wcale nie posiadają małej liczby kalorii, dlatego spożywaj je z umiarem.

Zupełna eliminacja słodyczy któregoś dnia może skończyć się niekontrolowanym napadem na babeczki, pralinki czy batoniki. Dlatego również w tym aspekcie diety warto zachować umiar i zdrowy rozsądek. Jeśli chodzi o dietę a słodycze, sięgaj po te składające się z wartościowych produktów, a czasem bez wyrzutów sumienia zerknij w kierunku sernika lub szarlotki. Spalisz je w trakcie treningu!


Nocne podjadanie

Jak uniknąć nocnego podjadania?

W dzień niemalże idealnie trzymasz się wybranej przez siebie diety, do tego biegasz i spacerujesz, a czasem nawet zajrzysz na siłownię. Wieczorem z dumą wracasz do domu i włączasz odcinek ulubionego serialu, a w między czasie zaczynasz myśleć o… jedzeniu. Może mała kanapeczka, kawałek ciasta, które w weekend przynieśli znajomi, zdrowy batonik, paluszki albo orzeszki? Czemu nie! Serial czy film ogląda się przecież o wiele przyjemniej, gdy można coś przegryźć lub pochrupać.

Środek nocy, a Ty budzisz się głodna. Nie możesz zasnąć, więc wstajesz, a nogi prowadzą Cię w kierunku lodówki. Zjesz tylko kawałeczek babeczki, niedawno upieczonego chlebka bananowego lub mleko z płatkami czy jogurt z musli. Głód zaspokojony. Możesz wracać do łóżka. Jednak po takiej nocnej uczcie wcale nie jest prosto zasnąć.

Czy choć jedna z tych sytuacji wydaje Ci się znajoma? Jeśli tak pora rozpocząć walkę z nocnym podjadaniem, które może zniszczyć Twoje marzenia o szczupłej sylwetce. Jedzenie w środku nocy powoduje również, że rano będziesz niespokojna i zmęczona, gdyż Twój organizm zamiast wypoczywać przez całą noc trafił zjedzony pokarm.

Kiedy grozi Ci nocne podjadanie?

Gdy nie spożywasz kolacji

Pomijanie kolacji to jeden z najczęstszych błędów, jakie popełniają osoby na diecie. Kolacja jest równie ważna jak śniadanie, drugie śniadanie, obiad czy podwieczorek. Niektórzy mocno biorą sobie do serca zasadę „śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”. Jednak nie o to chodzi, by kolacji nie jeść, a spożyć ją w porcji o odpowiedniej wielkości.

Gdy ostatni posiłek jesz o słynnej 18-tej

Kolację powinniśmy spożywać na trzy, cztery godziny przed pójściem spać. Jeśli spożywasz ją o godzinie 18-tej oznacza to, że do łóżka kładziesz się około godziny 21-szej. Zasypiasz kilka godzin później? Przesuń również porę kolacji. W innym wypadku późnym wieczorem zabraknie Ci energii i zaczniesz odczuwać doskwierający głód.

Gdy w ciągu dnia jesz za mało

Przy zbyt dużym obniżeniu spożywanych kalorii istnieje ryzyko pojawiania się wieczornych napadów głodu i chęci podjadania. W ciągu dnia łatwo utrzymać narzuconą dietę, jednak wieczorem pojawia się nieodparta ochota na słodkie lub po prostu dużą kolację. Organizm domaga się pożywienia, którego w ciągu nie otrzymał w odpowiedniej ilości.

Nocne wycieczki do lodówki

Zakończenie nocnych wycieczek do lodówki wbrew pozorom nie jest takie łatwe, bo właśnie nocą posiada ona niesamowitą moc przyciągania. Jednak przestrzegając kilku prostych zasad w ciągu dnia z łatwością można wyzbyć się tego negatywnego nawyku. Organizm, który regularnie otrzymuje pełnowartościowe posiłki, wieczorem i nocą nie zgłasza zapotrzebowania na pokarm.

Jak nie podjadać nocą?

Kolacje zjedz 2-3 godziny przed snem, nie o 18-tej

Jeśli spać chodzisz około godziny 23-ciej bez wyrzutów sumienia możesz zjeść kolację około godziny 20-tej. Gdy położysz się do łóżka nie będziesz odczuwać głodu, a to zminimalizuje szanse na późnowieczorne i nocne podjadanie.

Jedz tyle, ile wynosi Twoje zapotrzebowanie

Organizm, który w ciągu dnia otrzymuje pełnowartościowe posiłki, w kilkugodzinnych odstępach, w całości zapewniające zapotrzebowanie kaloryczne organizmu, wieczorem nie upomina się o jedzenie. Dlatego też głodzenie się w ciągu dnia i wieczorne podjadanie są tak częste u osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Niestety nie przynosi to oczekiwanych efektów, bo jedząc wieczorem czy w nocy spożywamy o wiele więcej niż wynosi nasze zapotrzebowanie, a zjedzonych kalorii nie spalamy w trakcie snu.

Skorzystaj z diety pudełkowej

Jeśli utrzymanie zdrowej diety i przygotowywanie pięciu posiłków dziennie jest dla Ciebie zbyt trudne czy czasochłonne, skorzystaj z cateringu dietetycznego. O poranku otrzymasz posiłki na cały dzień, które spożywane o odpowiednich porach, ułatwią Ci walkę z nocnym podjadaniem. Dobrze zbilansowane dania, składające się z pełnowartościowych produktów dodadzą Ci energii, zaspokoją głód, zadbają o Twoje zdrowie i zakończą nocne wyprawy do lodówki czy podjadanie w trakcie wieczornego odpoczynku.

Podsumowanie

Nocne podjadanie jest zmorą wielu osób, będących na diecie. Jednak da się z nim wygrać, ciesząc się zdrowym ciałem i szczupłą sylwetką. Przestrzegaj naszych rad, a w razie wątpliwości wróć, choćby nocą, do tego artykułu.