W czasie ciąży zmienia się zapotrzebowanie żywieniowe kobiet: nie tylko na podaż energetyczną w ciągu doby, ale również na poszczególne składniki odżywcze. Warto zwrócić uwagę, że niektóre składniki mineralne i witaminy będą potrzebne przyszłej mamie w większych ilościach. Przykładem jest zwiększone zapotrzebowanie na żelazo – należy pamiętać, niedobór żelaza w ciąży grozi niedokrwistością i licznymi komplikacjami!

Zapotrzebowanie na żelazo w trakcie ciąży

Zapotrzebowanie na żelazo wzrasta już na samym początku ciąży i rośnie do samego jej końca. W pierwszym trymestrze jest to dodatkowy 1 mg na dzień (przeciętnie kobieta w wieku reprodukcyjnym potrzebuje około 18 mg), a w trzecim trymestrze minimum dodatkowe 7,5 mg. Najbardziej optymalnie dla kobiety w ciąży jest dostarczać około 27 mg żelaza na dobę, jeżeli jego poziom przed ciążą był prawidłowy.

Niedobór żelaza a ciąża

Zbyt mała podaż żelaza wraz z dietą grozi rozwojem niedokrwistości, czyli anemii. Zła dieta jest najczęstszą notowaną przyczyną tej choroby. Warto odnotować, że w trakcie ciąży zwiększa się macica, rośnie objętość krwi oraz rozwija się płód, który jako nowy organizm ma swój własny układ krwionośny (zależny jednak od matki), dlatego tak ważne jest dostarczenie wystarczającej ilości żelaza dla prawidłowego rozwoju dziecka i bezpieczeństwa przyszłej mamy.

Niedobór żelaza w ciąży – dieta czy suplementacja?

Środowisko dietetyków i towarzystwa naukowe, wliczając w to Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników, podkreślają, że głównym źródłem niezbędnych składników odżywczych dla kobiety w ciąży powinna być bogata, różnorodna dieta. Odpowiednie skomponowanie posiłków powinno pokryć większość zapotrzebowania na wartości odżywcze organizmu, a ewentualne braki należy uzupełnić suplementami. Jednak niski poziom żelaza a ciąża to temat, w którego ocenie wiele zależy od stanu początkowego: w przypadku zdrowej osoby na pierwszym planie powinna być bogata dieta, za to jeżeli przed ciążą występowały niedobory żelaza, lepiej najpierw postawić na odpowiedni dobór suplementacji. Co ważne – najlepiej w formie leku.

Suplementacja – o czym warto pamiętać?

W przypadku występujących już niedoborów żelaza w ciąży dieta może okazać się niewystarczająca. Konieczne będzie zbadanie poziomu żelaza i określenia najlepszego sposobu działania z dietetykiem klinicznym. Lepiej nie zaczynać suplementacji na własną rękę – istnieje ryzyko, że dobierzemy zbyt małą dawkę, niewystarczająco wchłaniające się preparaty lub w drugą stronę – doprowadzimy do nadmiaru żelaza w organizmie, co również może być niebezpieczne zarówno dla osoby w ciąży, jak i dziecka.

Dieta pełna żelaza – korzyści z cateringu

Przyszłe mamy mają na głowie wiele zmartwień – wśród nich nieustanna nauka o potrzebach dziecka, przygotowanie domu, a do tego jeszcze dbanie o organizm w trakcie ciąży. Jeżeli nie chcesz martwić się niedoborem żelaza w ciąży (co jeść, a czego nie jeść? Czy szpinak faktycznie zawiera dużo żelaza? A może lepiej sięgnąć po sok z buraka?), aby zapewnić odpowiedni poziom tego minerału we krwi, warto skorzystać z odpowiednio przygotowanego cateringu. 

Skąd niedobory?

Dobra firma caterignowa rozumie potrzeby kobiet w ciąży, zarówno te biologiczne, jak i życiowe. Według dietetyków klinicznych współpracujących z Be Diet Catering najczęstszymi przyczynami niedoborów w diecie podczas ciąży są:

  • brak czasu na przygotowywanie posiłków – kilka posiłków dziennie każdego dnia to sporo obciążenie, jeśli dodatkowo wiąże się z ciągłą analizą składników danego posiłku;
  • niewystarczająca wiedza na temat zapotrzebowania na poszczególne składniki odżywcze – nie można oczekiwać, że decydując się na dziecko kobieta nagle stanie się specjalistką w dziedzinie dietetyki, a informacje dostępne w książkach i internecie bywają sprzeczne i niełatwo dotrzeć do rzetelnych informacji;
  • gorsze samopoczucie – oczekiwanie na dziecko to radość, ale też duże obciążenie psychiczne, które momentami nie pozwala na myślenie o tym, jak skomponować posiłek, aby zadbać o odpowiednią podaż żelaza;
  • brak apetytu czy nudności – może doprowadzić do monotonnej diety lub nawet sporadycznego pomijania posiłków.

Dieta, która pozwoli dostarczyć organizmowi odpowiednie ilości żelaza, musi nie tylko skupiać się na jego czystej ilości, lecz także formie oraz bioprzyswajalności. Dużo lepiej jest komponować posiłki z żelazem w lepiej przyswajalnej formie hemowej oraz uzupełniać je składnikami wspierającymi jego wchłanianie, np. produktami fermentowanymi lub tymi z wysoką zawartością witaminy C. Dodatkowo lepiej unikać nawyków, które zmniejszają wchłanianie żelaza, którym jest między innymi picie herbaty w trakcie posiłku.

Dieta Mom2Be – ekipa BeDiet dba o przyszłe mamy

Biorąc pod uwagę wszystkie trudności z układaniem diety dla kobiet w ciąży skomponowaliśmy specjalne menu właśnie dla przyszłych mam – biorąc pod uwagę nie tylko zapotrzebowanie kaloryczne, ale i wszystkie zmiany, jakie zachodzą w organizmie w trakcie rozwoju dziecka. Różnorodność i zbilansowanie posiłków zapewnią bezpieczne dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych (choć wciąż rekomendujemy monitorowanie ich poziomu ze swoim lekarzem prowadzącym). Jest to wielka ulga dla kobiety w ciąży, która nie dość że nie musi spędzać czasu na gotowanie i może go poświęcić własnym potrzebom, to jeszcze ma pewność, że posiłki zostały przygotowane przez specjalistów z myślą właśnie o jej sytuacji.

Jak wygląda dieta Mom2Be?

  • Dieta składa się z 5 posiłków zbilansowanych w taki sposób, by w ciągu dnia dostarczyć właściwą porcję niezbędnych składników odżywczych.
  • Wszystkie posiłki zapewniają odpowiednią ilość dobrze przyswajalnego żelaza.
  • Każdy z posiłków jest już w pełni przygotowany i gotowy do spożycia – kiedy trafiają do Twoich rąk, musisz je tylko podgrzać (opakowania można używać w kuchence mikrofalowej) lub w przypadku sałatek i dań na zimno – zjeść prosto z pudełka.
  • Dania są układane nie tylko przez dietetyków, ale i świetnych kucharzy – każdy posiłek jest smaczny i pobudza apetyt.