Stres to indywidualna reakcja organizmu na określone sytuacje. W momencie, gdy go odczuwasz, Twój organizm wydziela adrenalinę – hormon mobilizujący Cię do działania. Stąd specyficzne reakcje organizmu, takie jak szybsze bicie serca, przyspieszony oddech, wzmożona potliwość czy osłabiona koncentracja. Niewątpliwie reakcja ta była znacznie bardziej przydatna człowiekowi kilka tysięcy lat temu niż w czasach obecnych. Dziś stres może nas mobilizować, ale jeśli jest przewlekły, może nam przynieść więcej szkody niż pożytku.

Jak radzić sobie ze stresem?

Istnieje wiele metod radzenia sobie ze stresem. Nie ma jednego uniwersalnego sposobu na stres -tak naprawdę jest to kwestia indywidualna. Najlepiej wypróbuj różne metody i sprawdź, który z nich okaże się najskuteczniejszy dla Ciebie 😊 Poniżej przygotowaliśmy Ci kilka propozycji:

  1. 1. Zadbaj o swoją kondycję psychiczną

    Długotrwały stres wpływa negatywnie zarówno na Twoje zdrowie, jak i na kondycję psychiczną. Dlatego tak ważne jest, aby znaleźć skuteczny sposób na zdystansowanie się od stresującej Cię sytuacji. Pozwól sobie na odrobinę przyjemności każdego dnia. Może to być telefon do przyjaciółki, książka i kawa w swoim własnym towarzystwie czy długa, gorąca kąpiel połączona z aromaterapią. 
    Naucz się mówić NIE bez poczucia winy. Dodatkowe zajęcia czy zobowiązania wtedy, gdy brakuje Ci czasu na podstawowe obowiązki, tylko spotęgują odczuwanie stresu i utrudnią Ci znalezienie chwili tylko dla siebie. Jak temu zapobiec? Poproś o pomoc w domowych obowiązkach partnera lub dzieci! Dzięki temu, łatwiej znajdziesz czas na odpoczynek i odpowiednią ilość snu.

  2. 2. Pamiętaj o aktywności fizycznej

    Sport to jeden z najlepszych sposobów na redukcję stresu. Pozwala on na przekierowanie myśli na inny tor, skupienie się na poprawności wykonywanych ćwiczeń i regulację oddechu. Dodatkowo wysiłek fizyczny pozwala uwolnić endorfiny. Są to hormony, których działanie przypomina naturalne środki przeciwbólowe. Nie tylko blokują odczuwanie reakcji bólowych, ale również zwiększają poczucie zadowolenia. Uwalniane podczas wysiłku fizycznego endorfiny zapewniają poprawę nastroju, zmniejszenie napięcia mięśni i ukojenie nerwów, a nawet świeższe spojrzenie na aktualne zmartwienia.

  3. 3. Zwracaj uwagę na swoje posiłki

    Wraz z każdym spożywanym posiłkiem, dostarczasz do swojego organizmu tryptofan. Jest to aminokwas egzogenny niezbędny w procesie produkcji serotoniny i melatoniny – tzw. hormonów szczęścia. Jeśli z powodu nadmiernego stresu doszłoby do niedoboru tryptofanu Twój organizm odczułby to w postaci obniżenia nastroju oraz zaburzeń rytmu snu i czuwania. 

    Z tego powodu zadbaj, aby w Twojej diecie nie zabrakło wartościowych składników odżywczych, w tym przede wszystkim:

    • witaminy (A, C, E, D, kwasu foliowego, B12);
    • składników mineralnych (cynku, magnezu, miedzi);
    • jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

    Ogranicz spożycie kofeiny. Zwiększa ona koncentrację i wydolność fizyczną, ale jednocześnie ma też silne działanie pobudzające, co może wpływać na większe odczuwanie stresu. Nadmiar obowiązków i stresu w żadnym wypadku nie może być pretekstem do sięgania po napoje energetyczne. Nadmiar kofeiny może przyczynić się do zmiany nastroju, a także zaburzenia zdolności do koncentracji i zasypiania. 
     
    Raz na jakiś czas pozwól sobie na odrobinę przyjemności, np. w postaci domowego ciasta czy czekolady. Nie pozwól jednak, aby jedzenie stanowiło Twój sposób na rozładowanie stresu. Tłuszcz i cukier zawarty w słodkościach mają właściwości wpływające na ośrodek przyjemności w Twoim mózgu, powodując wydzielanie endorfiny. Reakcja ta ma działanie uzależniające i z czasem może prowadzić do nadmiernej masy ciała oraz niezdrowej relacji z jedzeniem.
    Wsparciem w walce ze stresem może być za to racjonalna i zdrowo zbilansowana dieta.
    Zamień czekoladę na spacer lub jazdę na rowerze. Skorzysta na tym Twoja głowa oraz figura! W Ewentualnie w chwilach słabości możesz sięgnąć po zdrowe zamienniki słodyczy, np. smaczne domowe desery na bazie naturalnych składników, które nie zaszkodzą Twojej sylwetce.

  4. 4. Sięgnij po odpowiednie suplementy

    W sezonie jesienno- zimowym bardzo ważna jest suplementacja witaminą D3. Jak pokazują liczne badania naukowe, witamina D3 ma ogromny wpływ na Twój nastrój i zdolności poznawcze jakże ważne w stresujących sytuacjach. Pamiętaj o jej codziennej suplementacji. Warto również abyś zwróciła uwagę na Ashwagandę. Jest to suplement z gruby adaptogenów, mających m.in. wpływ na obniżenie reakcji organizmu na potencjalny stresor. Świetnie sprawdza się również w łagodzeniu objawów menopauzy.

Znajdź swój sposób na stres!

Każda z nas czasami musi zmierzyć się ze stresującą sytuacją. Najlepszym sposobem na poradzenie sobie ze stresem jest działanie, więc nie poddawaj się i walcz z nim tak, jak umiesz najlepiej. Pamiętaj, że zmiana stylu życia, w tym zwiększenie poziomu aktywności fizycznej oraz rezygnacja ze szkodliwych nawyków żywieniowych, mogą mieć ogromny wpływ na sposób myślenia.

Wiemy jak wiele zadań czeka na Ciebie każdego dnia i właśnie dlatego warto, abyś podarowała codziennie samej sobie czas i odrobinę uwagi – dla Twojego ciała i ducha. Pamiętaj, że jesteś potrzebna również samej sobie :). Zacznij zmianę od małego, ale znaczącego kroku. Postaraj się znaleźć codziennie 20 minut na czynność, która Cię relaksuje. Może to być np. kawa na tarasie, spacer w naturalnym otoczeniu, chwila z książką czy rozmowa z bliską osobą. Dzięki takim drobnym, codziennym przyjemnościom, będziesz budziła się bardziej wypoczęta i z większą, pozytywną energią do działania. Na pewno szybko poczujesz różnicę!