Które owoce mają najwięcej witaminy C?

Które owoce mają najwięcej witaminy C?

Jak myślisz – które owoce mają najwięcej witaminy C? Czy cytryny i pomarańcze są na samej górze listy? Przygotowaliśmy spis owoców, który zerwie ze stereotypowym myśleniem dotyczącym zawartości witaminy C w niektórych produktach spożywczych i pomoże w dobraniu najlepszych jej źródeł.

Dlaczego witamina C jest tak ważna w diecie?

Witamina C (kwas askorbinowy) jest witaminą niezbędną do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest słynna przede wszystkim z tego, że wspomaga odporność. Jej właściwości są jednak znacznie szersze. Kwas askorbinowy bierze udział w wielu różnych procesach zachodzących w organizmie. Jest skutecznym przeciwutleniaczem, który zapobiega procesom starzenia, poprawia pracę układu krążenia i działa przeciwnowotworowo.

Człowiek nie wytwarza witaminy C, w związku z tym musimy ją dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem lub w postaci suplementów. Witaminę C możemy znaleźć w owocach i warzywach. Zapotrzebowanie na kwas askorbinowy wynosi średnio 40-50 mg dziennie u dzieci, 75 mg dziennie u kobiet i 90 mg dziennie u mężczyzn, ale w niektórych stanach organizmu zaleca się podawanie znacznie większych dawek. Większe dawki witaminy C powinny przyjmować na przykład osoby uprawiające sport, rekonwalescenci, dzieci z astmą i alergiami, kobiety w ciąży i matki karmiące piersią.

Niedobory witaminy C objawiają się:

  • spadkiem odporności,
  • sennością,
  • stanami chronicznego zmęczenia,
  • brakiem apetytu,
  • bólami mięśni i stawów,
  • krwawieniem dziąseł.

5 owoców o największej zawartości witaminy C

W pierwszej piątce owoców bogatych w witaminę C znajdują się:

  • Dzika róża

Owoce dzikiej róży to zdecydowanie numer jeden pod względem zawartości witaminy C. Chyba wszyscy znamy tę roślinę, ale nie do końca potrafimy ją wykorzystać. Szkoda, bo w 100 g owoców dzikiej róży znajdziemy aż 1800 mg witaminy C.

  • Rokitnik

Z owoców rokitnika można przygotować soki, dżemy i galaretki. Owoce rokitnika są bardzo kwaśne i mają lekko ananasowy smak, niestety świeże owoce są niejadalne. Garść rokitnika to równowartość około 21 cytryn.

  • Dereń

Owoce tej rośliny są świetnym dodatkiem do kompotów z gruszek czy jabłek, sosów, syropów, dżemów, likierów i nalewek. Czerwone, wydłużone owoce derenia zawierają sporo potasu, wapnia, magnezu, a także beta-karoten, rutynę i pektyny. Najważniejsza jest jednak witamina C – 100-200 mg witaminy C na 100 g owoców. W medycynie naturalnej dereń jest stosowany na dolegliwości żołądkowe.

  • Czarna porzeczka

Przeciętnie ilość witaminy C w czarnej porzeczce wynosi ok. 180 mg, ale może dochodzić nawet do 400 mg na 100 g owoców. Co więcej, towarzyszy jej rutyna, także w dużych ilościach, co znacznie ułatwia przyswajanie witaminy C. W czarnej porzeczce znajdziemy też witaminy z grupy B, prowitaminę A, kwas foliowy oraz sole mineralne.

Sprawdź, które owoce mają najwięcej witaminy C

  • Truskawki

W 100 g truskawek jest 66 mg witaminy C. Truskawka zawiera też inne cenne substancje: szereg witamin z grupy B, minerały (cynk, fosfor, magnez, mangan, potas, wapń i żelazo) i jest dobrym źródłem błonnika.

Inne owoce zawierające witaminę C to:

  • pomelo,
  • poziomki,
  • kiwi,
  • cytryny,
  • pomarańcze,
  • czerwona porzeczka,
  • grejpfrut czerwony,
  • grejpfrut biały,
  • limonka,
  • jabłka.

Witamina C w warzywach

Doskonałym źródłem witaminy C są też warzywa i zioła. Tę witaminę zawierają m.in. rośliny takie jak: natka pietruszki, papryka czerwona, chrzan, brukselka, papryka zielona, kalafior, szpinak, kapusta czerwona, kapusta biała, pomidory, ziemniaki, ogórki i cebula.

Ważne! Witamina C jest bardzo nietrwała – rozkłada się pod wpływem powietrza, temperatury i światła. Dlatego najlepiej jeść świeże owoce i warzywa, jak najwcześniej po zebraniu. Nawet połowa tej witaminy może zniknąć podczas krojenie warzyw i owoców, gotowania, marynowania. Jedynie mrożenie pozwala na najmniejszą utratę witaminy C w przechowywanych produktach. Warto też pamiętać, że witamina C pozyskiwana z naturalnych źródeł jest kilkakrotnie bardziej aktywna niż syntetyczna.

Zamów