Tarczyca jest niezwykle ważnym gruczołem, który wpływa na wiele procesów w organizmie. Jest odpowiedzialna za wytwarzanie hormonów, w tym trijodotyroniny, tyroksyny oraz kalcytoniny, niezwykle istotnych dla prawidłowego funkcjonowania. Aby tarczyca mogła sprawnie pracować, należy we właściwy sposób wspierać jej zdrowie. Czy można to zrobić, stosując odpowiednią dietę? Przeczytaj nasz artykuł!

Niedoczynność tarczycy – dieta

Zaburzenia pracy tarczycy nie należą do rzadko występujących dolegliwości – dotykają około 5% dorosłych kobiet i 1% dorosłych mężczyzn. Ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem, ale zdarza się, że zaburzenia pojawiają się już u dzieci.
Na pracę oraz zdrowie tarczycy w dużej mierze wpływa codzienna dieta i utrzymanie prawidłowej wagi ciała. W przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych, takich jak niedoczynność tarczycy, pierwszym krokiem jest zrzucenie nadprogramowych kilogramów, uzupełnienie niedoborów pokarmowych w diecie, ograniczenie stresu, a także unikanie pozostałych czynników, które mogłyby zaburzać prawidłową pracę tarczycy.

Jaka dieta na niedoczynność tarczycy?

Niedoczynność tarczycy to zaburzenie, które polega na tym, że gruczoł ten produkuje zbyt mało hormonów w stosunku do zapotrzebowania organizmu. Konsekwencją może być ciągłe uczucie zmęczenia oraz senności, trudności z zapamiętywaniem, przyrost masy ciała, a nawet depresja.
Niedoczynność jest najczęściej występującym zaburzeniem czynności tarczycy. Do jej głównych przyczyn należy choroba Hashimoto, czyli przewlekłe autoimmunologiczne zapalenie tarczycy. W przypadku wystąpienia tego zaburzenia, bardzo ważne jest stosowanie odpowiednio zbilansowanej i urozmaiconej diety. W szczególności należy wzbogacić swoje menu o składniki pokarmowe, których niedobór ma negatywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.
W polskim społeczeństwie najczęściej spotykany jest niedobór:
• witaminy D2
• cynku
• selenu
• żelaza – niedobór tego składnika w diecie może prowadzić do niedoczynności tarczycy
• magnezu
• kwasów omega-3
• jodu
• witam z grupy B, w tym witaminy B9 oraz B12.
Każdy z wymienionych składników ma istotny wpływ na pracę tarczycy.
Dieta przy niedoczynności tarczycy opiera się na podstawowych zasadach zdrowego odżywiania. Zalecane jest ograniczenie produktów pszennych – np. białego chleba i makaronu na rzecz pieczywa razowego, ciemnych makaronów oraz innych produktów pełnoziarnistych. Wskazane jest również wyeliminowanie z diety słonych przekąsek, które mogą zawierać duże ilości soli, a także słodyczy, które kryją w sobie cukier oraz szkodliwe tłuszcze. Tłuste mięso, np. wieprzowinę, warto zamienić na chude mięso drobiowe, np. kurczaka lub indyka. Ważnym składnikiem diety są także owoce i warzywa, najlepiej w świeżej formie.

Niedoczynność tarczycy – czego nie jeść?

Przy niedoczynności tarczycy należy uważać na niektóre składniki pokarmowe naturalnie występujące w żywności. Substancje goitrogenne (inaczej wolotwórcze, znajdujące się np. w warzywach kapustnych, mogą prowadzić do zmniejszenia produkcji hormonów tarczycy. Surowe warzywa kapustne takie jak kalarepa, kalafior, brokuł oraz brukselka zawierają substancje antyodżywcze, tzw. triglikozydy/ Prowadzą one do wiązania jodu, przez co jest on gorzej wchłaniany przez tarczycę.
Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy powinny ograniczyć w swojej diecie spożywanie surowych warzyw kapustnych, które zawierają w sobie substancje wolotwórcze. Produkty te mogą być spożywane po obróbce termicznej, która prowadzi do zmniejszenia ilość substancji antyodżywczych. Najlepszym sposobem na przygotowanie warzyw kapustnych lub nasion roślin strączkowych do spożycia jest ugotowanie ich bez przykrycia w dużej ilości wody. Wyjątkiem od tej reguły jest soja. Zawarte w niej substancje nie ulegają dezaktywacji w trakcie obróbki termicznej.

Zdrowa tarczyca a alergie i nietolerancje pokarmowe

Nietolerancje czy alergie pokarmowe mogą mieć wielokierunkowy wpływ na cały organizm, w tym również na pracę tarczycy. Z tego względu bardzo ważne jest obserwowanie swojego organizmu, a w razie potrzeby, eliminacja składników pokarmowych o niekorzystnym wpływie.
Dotychczas przeprowadzone badania naukowe nie dają wystarczających podstaw do stwierdzenia, że dieta bezglutenowa bądź dieta bez laktozy mogą wpłynąć na poprawę pracy tarczycy. W przypadku, gdy organizm nie reaguje w prawidłowy sposób na leczenie farmakologiczne, warto rozważyć ograniczenie glutenu i sprawdzić, jaka jest reakcja organizmu.

Dieta niedoczynność tarczycy – dlaczego jest taka ważna?

Codzienne odżywianie w ogromnej mierze wpływa na to, czy produkcja hormonów przez tarczycę przebiega prawidłowo. Właściwie zbilansowana dieta powinna być odpowiednio kaloryczna i zawierać optymalną ilość makroskładników – białka, węglowodanów i tłuszczów – a także witamin i składników mineralnych. Warto, aby bilans poszczególnych składników diety został ustalony przez specjalistę w zakresie odżywiania, np. dietetyka. Dieta niskokaloryczna lub eliminująca niektóre produkty może niekorzystnie oddziaływać na pracę tarczycy.
Specjalnie z myślą o osobach cierpiących na zaburzenia czynności tarczycy, w tym chorobę Hashimoto oraz niedoczynność tarczycy, została opracowana nasza dieta pudełkowa Be Diet Hashimoto. Opiera się na 5 starannie skomponowanych posiłkach bogatych w mikroskładniki ważne dla prawidłowej pracy tarczycy. Stosowanie tej diety może pomóc zredukować uciążliwe objawy charakterystyczne dla chorób tarczycy. Ponadto ułatwia ona pozbycie się nadprogramowych kilogramów i utrzymanie prawidłowej masy ciała. Dieta Be Diet Hashimoto polecana jest nie tylko osobom zmagającym się z chorobami tarczycy, ale również tym, u których występuje wysokie ryzyko wystąpienia tych chorób.
Przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania i stosowanie właściwie zbilansowanej diety wspiera prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, ale nie zastąpi specjalistycznego leczenia. Dlatego w przypadku podejrzenia wystąpienia zaburzeń czynności tarczycy, należy wykonać badania diagnostyczne i skorzystać z pomocy endokrynologa, który dobierze najbardziej odpowiednią metodę leczenia.