Czy powinniśmy zmienić nawyki żywieniowe w upalne dni? Fakty i mity

Czy powinniśmy zmienić nawyki żywieniowe w upalne dni? Fakty i mity

Jak dieta wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie w gorące dni? Co jeść i pić, a czego unikać? Poznaj fakty i mity na temat diety w sezonie letnim!

Fakty – najlepsza jest woda i lekkie posiłki

Latem szczególnie często słyszymy, jak ważne jest stałe nawadnianie organizmu. Zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników, a jednym z nich jest temperatura. Im wyższa temperatura, tym bardziej powinniśmy nawadniać nasz organizm. Najlepiej wypijać od 1,5 do 3,5 litrów wody dziennie. Nie zaleca się picia wody podczas posiłku, ale 10 minut przed i po posiłku oraz w trakcie dnia małymi łykami. Wypicie dużej ilości naraz może wypłukać z naszego organizmu potrzebne sole mineralne.

Pamiętajmy, że w czasie upałów dostarczanie organizmowi cennych składników odżywczych jest tak samo ważne jak nawadnianie. W gorące dni maleje nasz apetyt, a także chęć na aktywność fizyczną, dlatego lepiej wybrać lekkie posiłki. Latem najchętniej spotykamy się przy grillu, zajadając kiełbaskę i karkówkę. Natomiast w czasie upałów nie jest to najlepszy pomysł na posiłek. Białko zwierzęce jest trudne do przyswojenia, a jego strawienie wymaga dużych nakładów energii. Spożycie białek powoduje znaczny wzrost ciepła w organizmie. Nie musimy całkiem rezygnować z mięsa – wystarczy wybierać chudsze mięsa i przyrządzać je bez dodatku tłuszczu. Latem znakomicie sprawdzi się lekka sałatka z grillowanym kurczakiem. Na ruszcie mogą też zagościć dania wegańskie i wegetariańskie, jak chociażby warzywne szaszłyki. Dania z grilla nie powinny być jednak podstawą naszej diety.

Zobacz, jakie powinniśmy mieć nawyki żywieniowe latem

Dieta latem powinna zawierać dużo świeżych warzyw i owoców, a ta pora oferuje nam ich całe mnóstwo. Z sezonowych produktów można przygotować lekkie zupy i sałatki. Warto wykorzystać młodą marchewkę, pietruszkę i pomidory. Polecany jest też ogórek, który pomaga uzupełnić płyny i mikroelementy w organizmie. Ogórka można dodawać do sałatek i kanapek, zrobić z niego chłodnik, ale także przygotować na jego bazie orzeźwiające koktajle z jabłkiem oraz miętą. Na przekąskę między posiłkami można wybrać arbuza – ten owoc nawadnia i orzeźwia, a poza tym wykazuje właściwości regenerujące mięśnie, wspomaga pracę serca i obniża ciśnienie.

Jeśli chcemy się ochłodzić i zjeść coś lekkiego, możemy też sięgnąć po jogurt naturalny z dodatkiem owoców i musli. To znakomita propozycja posiłku, który doda nam energii i nie obciąży organizmu. Jogurt świetnie sprawdzi się również jako lekki i chłodzący sos do sałatek. Sposobów na wykorzystanie jogurtu w codziennej diecie jest wiele. Dobrze zrobi nam także wypicie szklanki chłodnej maślanki, którą można zmiksować z owocami.

Mity – lody i zimne napoje pomogą się ochłodzić

Jedzenie lodów to jedna z największych letnich przyjemności. Wydawałoby się, że jest to jeden z najlepszych sposobów na schłodzenie organizmu – temperatura lodów jest przecież znacznie niższa niż temperatura naszego ciała. Niestety ta metoda przynosi raczej odwrotny skutek. Tak naprawdę jedząc lody uruchamiamy mechanizmy prowadzące do ogrzania organizmu od środka. Efekt schłodzenia trwa około 15 minut, a potem do tkanek pompowana jest krew w celu wyrównania różnicy temperatur. Po chwili jest nam jeszcze cieplej niż wcześniej. Również bardzo zimne napoje wbrew pozorom nie są najlepszym sposobem na ochłodzenie organizmu. Unikać należy zwłaszcza tych gazowanych i słodkich, które nie nawadniają dobrze organizmu i nie gaszą pragnienia, lecz podnoszą ciśnienie i wywołują wzdęcia. Najlepiej sięgnąć po niegazowaną wodę mineralną w temperaturze pokojowej, do której można dodać orzeźwiającą limonkę, cytrynę i miętę lub świeże soki z owoców i warzyw.

Podsumowując, w gorące dni należy wystrzegać się przede wszystkim tego, co tłuste i ciężkostrawne, a także zawierające dużo cukru. Dieta na upały powinna opierać się głównie na warzywach i owocach oraz dużej ilości wody. Warto sięgać po sezonowe produkty i naturalne jogurty, aby przyrządzić koktajl, sałatkę bądź chłodną zupę. Doskonałym rozwiązaniem na sezon letni i nie tylko jest catering BeDiet. Dietetyk dobierze takie pokarmy, które pomogą radzić sobie z gorącem, a jednocześnie dostarczą wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Ponadto gotowa dieta pudełkowa pozwoli zaoszczędzić czas, który możemy przeznaczyć na przyjemne letnie aktywności!

Zamów