Jagody Goji to popularne owoce, kt贸re s膮 odpowiednikiem polskiej 偶urawiny. S膮 one uznawane nawet za najzdrowszy owoc 艣wiata. Wynika to z faktu, i偶 zawieraj膮 szereg substancji od偶ywczych, kt贸re przeciwdzia艂aj膮 nowotworom, ale te偶 pozwalaj膮 wspom贸c odporno艣膰 organizmu. Popularno艣膰 zyska艂y dzi臋ki Tradycyjnej Medycynie Chi艅skiej. Zgodnie z wierzeniami kultury pozwalaj膮 one przed艂u偶y膰 偶ycie i zapewni膰 energi臋 na wiele lat. Z tego te偶 wzgl臋du s膮 uznawane za owoce d艂ugowieczno艣ci. Co jeszcze warto o nich wiedzie膰 i jakie maj膮 w艂a艣ciwo艣ci?

Co znajdziesz w artykule?

 

Jagody Goji 鈥 charakterystyka

Jagody Goji to owoce kolcowoju. S膮 to ro艣liny naturalnie wyst臋puj膮ce na terenie Azji, Ameryki P贸艂nocnej i 艢rodkowej. Ich uprawa wymaga odpowiednich warunk贸w 鈥 doskonale rosn膮 w cieniu. Swoim wygl膮dem przypominaj膮 winoro艣l 鈥 tak samo si臋 pn膮. Te czerwone owoce, z uwagi na szereg swoich w艂a艣ciwo艣ci, s膮 nazywane czerwonymi diamentami. Jak ju偶 wspomniano, najpopularniejsze s膮 w medycynie chi艅skiej. Mo偶na je znale藕膰 niemal偶e w ka偶dym sk艂adzie chi艅skich preparat贸w leczniczych.

Na temat jag贸d Goji panuje wiele legend. Uznaje si臋, 偶e duch kolcowoju jest przedstawiany jako m艂oda, krzepka kobieta. G艂贸wnym o艣rodkiem ich rozwoju jest Ningxia. Nie jest zaskakuj膮cy fakt, 偶e w tym rejonie 偶yje wi臋cej ni偶 w innych regionach kontynentu os贸b starszych, zbli偶aj膮cych si臋 wiekiem do 100 lat . Wynika to z faktu, i偶 mieszka艅cy spo偶ywaj膮 je w du偶ych ilo艣ciach, a dzi臋ki temu maj膮 wi臋cej si艂y, kt贸ra umo偶liwia im utrzymanie aktywno艣ci fizycznej.

Jagody Goji i ich w艂a艣ciwo艣ci

Je艣li chodzi o nauk臋 to niepodwa偶alny jest fakt, 偶e jagody Goji s膮 bogatym 藕r贸d艂em antyoksydant贸w. Spo偶ywanie ich w odpowiednich ilo艣ciach pozytywnie wp艂ywa na regeneracj臋 starych kom贸rek organizmu. Chroni膮 one r贸wnie偶 przed uszkodzeniami DNA czy te偶 op贸藕niaj膮 procesy starzenia. Z tego te偶 wzgl臋du, osoby, kt贸re regularnie je spo偶ywaj膮, d艂u偶ej zatrzymuj膮 m艂ody wygl膮d. Co wa偶ne, w艣r贸d sk艂adnik贸w od偶ywczych jag贸d goji znajduj膮 si臋 tak偶e luteina i zeaksantyna. Substancje te odpowiadaj膮 za dobrej jako艣ci widzenie. Ponadto chroni膮 przed wyst臋powaniem chor贸b pojawiaj膮cych si臋 wraz z up艂ywaj膮cym wiekiem. Chroni膮 r贸wnie偶 przed uszkodzeniami powsta艂ymi wskutek negatywnego dzia艂ania promieni UV. Ich stosowanie chroni te偶 przed rozwojem choroby zwyrodnieniowej plamki 偶贸艂tej.

Obni偶aj膮 poziom glikemii poposi艂kowej

Jagody Goji pozytywnie dzia艂aj膮 r贸wnie偶 na poziom glukozy we krwi. Grupa substancji polisacharydowych stymuluje wzrost kom贸rek beta trzustki, ale te偶 pozwala wychwyci膰 glukoz臋. Co wi臋cej, badania wykaza艂y, 偶e poprawia ona r贸wnie偶 wra偶liwo艣膰 na insulin臋.

Poprawiaj膮 odporno艣膰

Jagody Goji wykazuj膮 r贸wnie偶 pozytywne dzia艂anie na odporno艣膰. Wspomniany ju偶 kompleks polisacharydowy aktywuje limfocyty odpowiedzialne za odporno艣膰. Ponadto zwi臋ksza si臋 ich aktywno艣膰, st膮d te偶 szybciej radz膮 sobie z zaka偶eniami wirusowymi i kom贸rkami nowotworowymi. Dzia艂anie to pozwala skutecznie poprawi膰 prac臋 uk艂adu odporno艣ciowego i utrzyma膰 zdrowie na w艂a艣ciwym poziomie.

Jagody Goji a profilaktyka nowotwor贸w

Jagody gojizawieraj膮聽kompleks polisacharydowy. To w艂a艣nie ten sk艂adnik od偶ywczy dzia艂a pozytywnie na profilaktyk臋 nowotworow膮. Owoce te wykazuj膮 r贸wnie偶 dzia艂anie przeciwutleniaj膮ce, zapobiegaj膮 stresowi oksydacyjnemu czy te偶 hamuj膮 rozw贸j kom贸rek rakowych. Pozytywnie wp艂ywaj膮 na rozw贸j nowotwor贸w w膮troby, 偶o艂膮dka, p艂uc, gruczo艂u krokowego czy te偶 sutka.

Wspomagaj膮 odchudzanie

Jagody goji powinny by膰 r贸wnie偶 stosowane przez osoby pragn膮ce pozby膰 si臋 nadmiaru tkanki t艂uszczowej. Co prawda twierdzenie, 偶e przyspieszaj膮 spalanie tkanki t艂uszczowej nie jest prawid艂owe, aczkolwiek s膮 ciekawym i wa偶nym elementem zbilansowanej diety. Dobrze zbilansowany posi艂ek nie redukuje masy cia艂a, ale pozytywnie wp艂ywa na metabolizm. Nie nale偶y spo偶ywa膰 ich r贸wnie偶 w nadmiernej ilo艣ci, gdy偶 przekroczenie dziennej dawki mo偶e negatywnie wp艂yn膮膰 na zdrowie.

Na co jeszcze pomagaj膮 jagody Goji?

Jagody goji maj膮 szereg innych w艂a艣ciwo艣ci. S膮 bogatym 藕r贸d艂em witamin: z grupy B, C oraz E. Zawieraj膮 tak偶e minera艂y takie jak selen, wap艅, cynk, potas czy 偶elazo. Jak ju偶 wspomniano, s膮 bogatym 藕r贸d艂em antyoksydant贸w, ale te偶 luteiny i flawonoid贸w. Dostarczaj膮 tak偶e b艂onnika pokarmowego, reguluj膮 uk艂ad trawienny i usprawniaj膮 jego prac臋. Wykazuj膮 r贸wnie偶 dobre dzia艂anie na utrzymanie prawid艂owej flory bakteryjnej. Dzi臋ki tak bogatemu sk艂adowi substancji od偶ywczych poprawiaj膮 nastr贸j, pami臋膰, poziom zm臋czenia, ale te偶 pozytywnie wp艂ywaj膮 na stan ko艣ci i staw贸w.

Jak spo偶ywa膰 jagody Goji?

Jagody Goji mo偶na spo偶ywa膰 na wiele sposob贸w. Z uwagi na fakt, i偶 s膮 podobne do 偶urawiny, mog膮 by膰 dodawane do napoj贸w 鈥 zar贸wno herbaty, jak i wody. Z ich pomoc膮 mo偶na tworzy膰 r贸wnie偶 wszelkiego rodzaju koktajle. Na s艂odko warto je r贸wnie偶 dodawa膰 tak偶e do ciast, deser贸w czy domowych owsianek. Mo偶na je te偶 spo偶ywa膰 na wytrawnie 鈥 sprawdzaj膮 si臋 nie tylko na s艂odko. W wersji s艂onej sprawdz膮 si臋 jako dodatek do ry偶u i warzyw, sa艂atek, ale i wielu innych potraw.

Co wa偶ne, mog膮 by膰 one spo偶ywane nie tylko jako dodatek do da艅 g艂贸wnych, ale te偶 jako przek膮ska. Mo偶na je spo偶ywa膰 zar贸wno na 艣wie偶o, jak i w wersji suszonej. Poznaj wszystkie w艂a艣ciwo艣ci jag贸d Goji i w艂膮cz je do swojego jad艂ospisu!

Poznaj r贸wnie偶 produkty bogate w magnez i potas.