Osoby od偶ywiaj膮ce si臋 zgodnie z zasadami wegetarianizmu r贸wnie偶 musz膮 szczeg贸lnie zadba膰 o odpowiedni bilans swoich posi艂k贸w. Kluczow膮 rol臋 odgrywaj膮 produkty pozwalaj膮ce zast膮pi膰 mi臋so i dostarczy膰 do organizmu wszelkie niezb臋dne witaminy i sk艂adniki mineralne. W艣r贸d dost臋pnych artyku艂贸w spo偶ywczych znajduje si臋 szeroki wyb贸r substytut贸w mi臋sa. Jakie zamienniki mi臋sa stosowa膰, by zapewni膰 sobie zdrowie i w艂a艣ciwe od偶ywienie organizmu?

Spo偶ywanie mi臋sa a wegetarianizm – co warto wiedzie膰?

Bia艂ko zwierz臋ce w postaci mi臋sa zawiera szereg substancji od偶ywczych. To doskona艂e 藕r贸d艂o witamin, sk艂adnik贸w mineralnych聽i oczywi艣cie 藕r贸d艂o bia艂ka w diecie. To dzi臋ki niemu do organizmu s膮 dostarczane witaminy takie jak 偶elazo, cynk, selen czy z witaminy z grupy A.

Osoby od偶ywiaj膮ce si臋 zgodnie z zasadami wegetarianizmu powinny tak bilansowa膰 swoj膮 diet臋, aby dostarczy膰 organizmowi聽odpowiedni膮 ilo艣膰 wysokowarto艣ciowego bia艂ka ro艣linnego.聽Jest ono doskona艂ym substytutem mi臋sa, o ile zadbamy o jego jako艣膰.聽Wa偶ne jest w艂a艣ciwe komponowanie posi艂k贸w, tak aby maksymalnie wykorzysta膰 niezb臋dne dla zdrowia aminokwasy. Najkorzystniejsze po艂膮czenie to zbo偶a i ro艣liny str膮czkowe.

Jakie produkty s膮 dobrym zamiennikiem mi臋sa?

1.Soczewica

Soczewica jest cennym sk艂adnikiem diety bezmi臋snej. Zawiera nie tylko 艂atwo przyswajalne bia艂ko, ale te偶 sk艂adniki mineralne, tj. potas, magnez, fosfor, b艂onnik czy witaminy z grupy B. Doskonale nadaje si臋 do przygotowywania gulaszu, tacos, burger贸w czy pulpet贸w.

2.Bak艂a偶an

Kolejnym zamiennikiem mi臋sa jest bak艂a偶an. Warzywo to jest dobrym 藕r贸d艂em potasu, b艂onnika pokarmowego, magnezu, 偶elaza, ale te偶 wapnia, bia艂ka i witamin A, B6 oraz C. Wyr贸偶nia go specyficzny smak, kt贸ry sprawia, 偶e ma zar贸wno swoich fan贸w, ale s膮 te偶 osoby, kt贸re zdecydowanie nie lubi膮 go i nie mog膮 si臋 przekona膰 do przygotowywania potraw z jego wykorzystaniem. Wa偶ne jest jego w艂a艣ciwe doprawienie – mo偶na stosowa膰 dowolne potrawy, dzi臋ki kt贸rym nada on niepowtarzalnego smaku potrawom. Sprawdzi si臋 zar贸wno do wykonania burger贸w, ale te偶 jako alternatywa dla owoc贸w morza. Doskonale smakuje r贸wnie偶 przygotowany na grillu czy w piekarniku.

3.Tofu

Kolejnym produktem bogatym w bia艂ko jest tofu. To tzw. twaro偶ek sojowy. Nazwa ta wzi臋艂a si臋 st膮d, i偶 swoim wygl膮dem i konsystencj膮 przypomina tradycyjny twar贸g. Jest on jednak wykonany z mleka sojowego. Poza bia艂kiem jest cennym 藕r贸d艂em wapnia, fosforu i fitoestrogen贸w. Ich dostarczanie do organizmu jest niezwykle wa偶ne – pozwala regulowa膰 proces wzrostu kom贸rek nowotworowych. Produkt ten jest polecany do zast膮pienia drobiu. Mo偶na z niego przygotowa膰 r贸偶nego rodzaju kotlety – od tych najprostszych, podstawowych, po nieco bardziej wytworne.

“Tofu to produkt bez smaku”.聽Cz臋sto s艂yszymy tak膮 opini臋, tymczasem, dla tych, kt贸rzy wymagaj膮 bardziej wyrazistego smaku, wystarczy zamarynowa膰 je wcze艣niej w ulubionych przyprawach i sosie sojowym. Mo偶e by膰 stosowany r贸wnie偶 jako zamiennik ser贸w z mleka odzwierz臋cego.

4. Fasola

Dobrym substytutem mi臋sa jest tak偶e fasola. Dostarcza du偶膮 ilo艣膰 warto艣ci od偶ywczych, ale te偶 jest doskona艂ym 藕r贸d艂em bia艂ka. Wegetarianie powinni stosowa膰 nie tylko str膮ki fasoli, ale te偶 nasiona. Dostarczaj膮 one bowiem do organizmu du偶膮 ilo艣膰 b艂onnika pokarmowego, ale te偶 pozwalaj膮 skutecznie obni偶y膰 cholesterol. W艣r贸d witamin, kt贸re dostarcza fasola, znajduj膮 si臋 te偶 B, A i C oraz minera艂y: potas, wap艅, 偶elazo, cynk, selen czy fosfor.

Dzi臋ki fasoli mo偶na przygotowa膰 wiele r贸偶norodnych posi艂k贸w. Co wa偶ne, cechuj膮 si臋 one wysok膮 warto艣ci膮 energetyczn膮. Syc膮ce zupy czy gulasze pozwalaj膮 na d艂ugo uzyska膰 uczucie syto艣ci. Mog膮 by膰 te偶 wykorzystywane do robienia pasztet贸w czy burger贸w.

5.Kalafior

Osoby, kt贸re zastanawiaj膮 si臋 czym zast膮pi膰 mi臋so w diecie, powinny r贸wnie偶 spr贸bowa膰 kalafiora. Jest to smaczne warzywo, kt贸re, pomimo i偶 dostarcza szeregu cennych sk艂adnik贸w, jest niskokaloryczne. Zawiera du偶o b艂onnika, witamin oraz sk艂adnik贸w mineralnych takich jak: potas, wap艅, magnez, 偶elazo czy cynk. Jest te偶 doskona艂ym 藕r贸d艂em przeciwutleniaczy.

Ogromn膮 zalet膮 kalafiora jest fakt, 偶e mo偶na go przygotowa膰 na wiele sposob贸w. Mo偶e by膰 stosowany jako posi艂ek dodatkowy, ale te偶 g艂贸wny. Sprawdza si臋 jako dodatek do pizzy, ale te偶 zamiennik steka.

Czy warto stosowa膰 wegetaria艅skie mi臋so?

W艣r贸d artyku艂贸w spo偶ywczych dost臋pnych w sklepach znajduj膮 si臋 tak偶e zamienniki mi臋sa w postaci bezmi臋snego mi臋sa. S膮 to zar贸wno par贸wki, kie艂baski, jak i wiele innych. Do ich produkcji g艂贸wnie wykorzystywana jest soja. Jest ona wzbogacona r贸偶nymi zbo偶ami i t艂uszczami, kt贸re nadaj膮 im smak i odpowiedni膮 konsystencj臋. S膮 one dobrym substytutem mi臋sa dla wegetarian, ale warto zadba膰 w tym aspekcie o umiar i pami臋ta膰, 偶e s膮 to produkty聽wysokoprzetworzona.聽Wybieraj膮c gotowe produkty, warto zwr贸ci膰 uwag臋 na ich sk艂ad. Im kr贸tsza lista sk艂adnik贸w na etykiecie – tym lepiej :-). Dbaj o to, aby w kupowanych produktach nie by艂o dodatk贸w wzmacniaczy smaku, cukru, konserwant贸w czy sztucznych zag臋stnik贸w.