Śledząc nowości w zakresie różnego rodzaju diet i zabiegów żywieniowych, coraz częściej można się natknąć na różnego rodzaju rozwiązania, których skuteczność, mimo obietnic twórców, budzi duże wątpliwości, a czasem jest wręcz dla organizmu człowieka niebezpieczne. Powstawanie tego rodzaju nowinek w zakresie powszechnie rozumianej dietetyki jest efektem rosnącej mody na zdrowe żywienie oraz wysokich umiejętności marketingowych ludzi, którzy chcą to zainteresowanie klientów wykorzystać. Jedną z takich wywołujących wiele emocji jest zyskująca na popularności metoda na oczyszczanie organizmu w postaci detoksu sokowego. Czym jest ta metoda? Na czym polega jej działanie? Czy warto ją stosować? Jedno można już na wstępie ustalić – należy zachować ostrożność.

Spis treści

Na czym polega detoks sokowy?

Detoks sokowy co to? Metoda ta ma na celu przede wszystkim detoksykację całego organizmu. Usuwanie toksyn staje się modne, a coraz to nowsze pomysły na przeprowadzenie tego procesu, powodują, że warto dwa razy się zastanowić, zanim się z takiego pomysłu na dietę skorzysta.

Jak zrobić detoks sokowy? Twórcy detoksów sokowych przede wszystkim chwalą się, że są w stanie przygotować bogate w składniki mineralne soki, w skład których wchodzą nie tylko owoce i warzywa, ale także orzechy, pestki czy nasiona. Brzmi dobrze, prawda? Ale to nie wszystko, bo do składu dodaje się produkty o działaniu przeciwzapalnym, jak imbir czy miód, czy roślinne napoje. Co więcej, stosowane są produkty najwyższej jakości, a proces tworzenia jest tak skonstruowany, by zapewnić możliwość zachowania wszystkich składników odżywczych. Marketingowy przekaz detoksu sokowego podbijany jest obietnicami efektów, wynikających z jego stosowania – poza detoksykacją można podobno liczyć na wzrost koncentracji, poprawę jakości włosów i paznokci, a także na odciążenie całego układu żywieniowego.

Możnaby powiedzieć, że jest to rozwiązanie idealne. Natomiast istotą tego rozwiązania jest picie wyłącznie tak przygotowanych soków i rezygnacja z dotychczasowej diety oraz spożywania jakichkolwiek innych posiłków. Dlatego – uważaj!

Detoks sokowy na wiosnę – niebezpieczeństwa

Jeśli cieszysz się dobrym zdrowiem, ale mimo to, po okresie zimowym czujesz się ciężko i ospale, to zapewne jest to efekt zmian zachodzących w pogodzie i przesilenia wiosennego, a nie toksyn, które rzekomo w Tobie zalegają. Dlatego zachowaj spokój i spójrz na temat detoksykacji bardziej krytycznie. Detoks sokowy, mimo pojedynczych zalet wynikających z zastosowania dobrej jakości produktów, nie jest rozwiązaniem ani pozytywnym, ani nawet neutralnym dla naszego organizmu i trzeba mieć tego pełną świadomość. Co na to wpływa?

  • zbyt niska kalorycznośćdieta sokowa (a można mówić o diecie, jeśli ten sposób żywienia jest zalecany na okres od kilku do kilkunastu dni) jest z założenia bardzo niskokaloryczna. Ma na celu dostarczać dziennie maksymalnie ok. 800 kcal, co ma charakter mocno redukcyjny (za tym idzie obietnica szybkiego schudnięcia). Jest to poziom znacznie poniżej klasycznego zapotrzebowania na energię, zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, a zwłaszcza wśród ludzi aktywnych ruchowo. To wywoływać może takie efekty, jak zaburzenie metabolizmu, co tym samym będzie mogło wywołać spadek zapotrzebowania energetycznego, co z kolei po powrocie po detoksie sokowym do tradycyjnej diety wywołać może negatywne efekty w zakresie masy ciała i gromadzenia tłuszczów. Po chwilowym spadku masy ciała, efekt jojo jest praktycznie gwarantowany!
  • uboga zawartość składników odżywczych – dieta, której bazą są głównie owoce (także warzywa, inne dodatki), jest bardzo uboga w takie składniki odżywcze, jak białka, tłuszcze czy węglowodany złożone, których nasz organizm stale potrzebuje do poprawnego funkcjonowania. W tak przygotowanych sokach jest też stosunkowo mało błonnika, który ma niebagatelny wpływ na kondycję naszego układu pokarmowego. Niestety nie ma żadnych logicznych wskazań, dlaczego należy się pozbyć z diety tych wszystkich składników, lub je ograniczyć (to może skutkować rozregulowaniem metabolicznym organizmu);
  • uboga zawartość ważnych składników mineralnych – z racji odsunięcia od diety produktów bogatych w żelazo czy cynk, a także witaminy (jak np B12), czy przykładowo kwasy tłuszczowe omega 3, to dieta sokowa jest bardzo uboga w tym zakresie. Brak źródła białka w codziennym pożywieniu postaci np. kasz, pełnych ziaren zbóż, ziaren roślin strączkowych, ryb, chudego mięsa, może wywołać zmiany w składzie krwi, a nawet gospodarce hormonalnej czy osłabienie układu odpornościowego;
  • zbyt duża zawartość cukrów prostych – owoce, będące główną składową diety sokowej, są bogate w cukry proste (fruktoza), które w nadmiarze mogą doprowadzić do poważnych zaburzeń gospodarki węglowodanowej, bowiem najbardziej wartościowe energetycznie są cukry złożone, które znajdziemy np. w produktach pełnoziarnistych. To z kolei także może wpływać na poziom odporności naszego organizmu, bowiem cukry proste mogą hamować białe krwinki w zakresie zwalczania ciał obcych. Dlatego o infekcję, zwłaszcza na wiosnę, przy dodatkowo osłabionym dietą sokową organizmie, naprawdę łatwo;
  • ważne przeciwwskazania – diety sokowej absolutnie nie można stosować przy zaburzeniach gospodarki węglowodanowej (np. cukrzyca); nadciśnieniu tętniczym; w trakcie ogromnego wysiłku fizycznego lub w okresie rekonwalescencji, a także w trakcie ciąży i po urodzeniu podczas karmienia piersią – czyli zawsze, gdy organizm potrzebuje dużo energii.

Wątroba – Twoje własne centrum detoksykacji

Jak detoks sokowy wpływa na samopoczucie? Jeśli uważasz, że Twój organizm jest przepełniony toksynami, to (pomijając ciężkie zatrucia chemiczne środkami toksycznymi) naprawdę nie musisz się martwić o oczyszczenie swojego organizmu – on świetnie potrafi zadbać o siebie sam. Zwłaszcza, że posiada pewien idealny w tym celu stworzony organ oraz gruczoł jednocześnie, którym jest wątroba.

Wątroba pełni szereg istotnych dla naszego poprawnego funkcjonowania funkcji: detoksykacyjną (naprawdę zbędny jest detoks sokowy!); metaboliczną; filtracyjną (kolejny aspekt o charakterze oczyszczającym), magazynującą i odpornościową;

W kontekście detoksykacji i oczyszczania organizmu, to należy podkreśli takie właściwości wątroby jak:

  • neutralizacja najcięższych toksyn (np. po spożyciu alkoholu czy innych używek);
  • przetwarzanie wysoce toksycznego amoniaku (wytwarzany w jelicie cienkim) w mocznik;
  • magazynuje substancje szkodliwe dla organizmu człowieka, które pochodzą z leków, konserwantów, a nawet z chemicznych środków, które służą do uprawy roślin;
  • odpowiada za przetwarzanie erytrocytów, wydalając z organizmu te czerwone krwinki, które nie nadają się już na skuteczne wykorzystanie.

Detoks sokowy i jego efekty

O ile soki przygotowywane pod detoks sokowy zawierają w sobie sporą wartość odżywczą, to nie powinny stanowić one wyłącznego źródła odżywiania. Organizm zawsze najlepiej będzie reagował na zdrową, indywidualnie dostosowaną, ale i w pełni zbilansowaną dietę, której podstawą będzie dostarczanie wszystkich niezbędnych elementów odżywczych i większości składników mineralnych. Tylko takie rozwiązanie zagwarantuje naszemu organizmowi harmonijny balans i utrzymanie organizmu w zdrowiu. Natomiast w taki sposób przygotowana dieta będzie po prostu skuteczna, a soki mogą stanowić jeden z jej elementów składowych. Z kolei wiosenne oczyszczenie organizmu z toksyn pozostaw swojej wątrobie.