Z pewnością niejednokrotnie słyszałaś już gdzieś pojęcie “indeks glikemiczny” lub “dieta o niskim indeksie glikemicznym”, prawda? Czy wiesz co one oznaczają i z czym się wiążą? Nasze dietetyczki kliniczne przedstawią Ci dzisiaj wszystkie informacje, które powinnaś znać o diecie z niskim indeksem glikemicznym (IG) i rozwieją Twoje wątpliwości na jej temat! 🙂

Czym jest indeks glikemiczny i dlaczego warto wybrać dietę o niskim IG?

Indeks glikemiczny to powszechnie używany w dietetyce parametr, który klasyfikuje produkty spożywcze pod względem ich wpływu na wzrost stężenia glukozy we krwi. Co to oznacza w praktyce? Im wyższy jest indeks glikemiczny danego produktu, tym bardziej podnosi on poziom glukozy we krwi. Z kolei niska wartość indeksu glikemicznego oznacza, że wzrost glukozy po zjedzeniu posiłku również będzie odpowiednio niższy.
Stabilny poziom glukozy we krwi przekłada się na brak spadków energii w ciągu dnia. Ponadto zapobiega nagłym napadom głodu, a co za tym idzie, ma korzystny wpływ na Twoje samopoczucie i wyższą produktywność! 🙂

Uwaga! Nie daj się jednak zwieść tabelom określającym wartość indeksu glikemicznego. Niski indeks glikemiczny, nie zawsze jest wyznacznikiem zdrowych produktów. Przykładowo, niski indeks glikemiczny posiadają nie tylko: surowa marchewka, jabłko, jaja, jogurt czy pierś z kurczaka, ale również chipsy czy cola zero. Zdecydowanie są to produkty, których nie powinniśmy uwzględniać w codziennym zdrowym odżywianiu. Dlaczego? Przede wszystkim ze względu na dużą ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i soli w chipsach, a w przypadku coli – braku wartości odżywczej dla naszego organizmu oraz dużej zawartości kofeiny i kwasu ortofosforowego, który negatywnie wpływa na gospodarkę mineralną naszych organizmów.

Niski indeks glikemiczny stanowi więc ważny, ale nie jedyny parametr, który należy uwzględnić przy planowaniu swojej diety. Oprócz wartości IG, niezmiernie ważna jest również wartość odżywcza określonych produktów spożywczych. Na szczęście, zaplanowanie zdrowego jadłospisu tylko na początku wydaje się trudne. Kiedy nauczysz się już, które produkty przynoszą korzyści dla Twojego zdrowia, a które nie, dokonanie właściwego wyboru w sklepie spożywczym nie będzie dla Ciebie żadnym problemem. Z czasem zaczniesz sięgać po zdrowe, pełnowartościowe artykuły intuicyjnie, a Twój organizm niewątpliwie się za to odwdzięczy.

Wracając do diety o niskim IG – kiedy warto ją zastosować? Jest to całkowicie bezpieczny model odżywiania i nie istnieją do niego przeciwskazania. Warto jednak podkreślić, że dla niektórych osób taka dieta jest szczególnie korzystna i może pozytywnie wpłynąć na ich zdrowie. Dieta o niskim IG – dla kogo jest najlepsza? Przygotowaliśmy krótką listę, która da Ci odpowiedź na to pytanie:

Dla kogo jest przeznaczona dieta o niskim IG?

  • Dla osób borykających się z insulinoopornością lub cukrzycą.
  • Dla osób, które chcą uregulować poziom glukozy we krwi, dieta o niskim IG zapewni jej stabilny poziom, co zaprocentuje zmniejszeniem senności i zmęczenia w ciągu dnia.
  • Dla tych, którzy chcą zdrowo się odżywiać i znacznie ograniczyć jedzenie słodkich produktów, dieta o niskim IG zapewni bogactwo węglowodanów złożonych i błonnika, a ograniczy do minimum spożycie cukrów prostych.
  • Dla osób, które chcą poprawić swój profil lipidowy, obniżyć poziom cholesterolu lub obniżyć ciśnienie krwi, dieta o niskim IG będzie idealnym rozwiązaniem.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym – czego unikać?

Jeśli np. z przyczyn zdrowotnych rozważasz przejście na dietę o niskim IG, w pierwszej kolejności musisz dowiedzieć się, jakich produktów powinnaś unikać. To ułatwi Ci zaplanowanie jadłospisu zgodnego z zasadami takiej diety. A zatem, które produkty należy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować ze swojego menu?
 

  • Produkty bogate w cukry proste (np. winogrona, arbuz, dynia, kukurydza, buraki)
  • Produkty wysokoprzetworzone (np. mąka pszenna, kaszka kukurydziana, cukier, przetworzone płatki śniadaniowe).

Dieta o niskim IG – zalety

Stosowanie diety o niskim IG może przynieść liczne korzyści. Badania pokazują, że pozwala ona obniżyć ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, chorób serca, a nawet niektórych nowotworów. Co więcej, dieta ta nie stwarza ryzyka wystąpienia niedoborów pokarmowych, ponieważ nie należy do diet restrykcyjnych. Większość produktów, które należy wyeliminować, to produkty wysoko przetworzone o niskiej wartości odżywczej, których obecność nie jest wskazana w żadnej diecie.
Rozważasz zmianę nawyków żywieniowych na lepsze, ale nie wiesz, jaką dietę wybrać? Nie chcesz wykluczać ze swojego menu określonych składników lub całych grup produktów? W takim razie dieta o niskim IG to dla Ciebie świetny wybór! W przypadku gdy dopiero rozpoczynasz dietę i nie wiesz, jak komponować zdrowe posiłki o niskim indeksie glikemicznym, bądź też po prostu nie masz na to wystarczającej ilości czasu, idealną opcją jest dieta pudełkowa o niskim IG. W Be Diet Catering przygotowaliśmy starannie skomponowaną i pełnowartościową dietę opartą na produktach posiadających niski lub średni indeks glikemiczny. Posiłki są wartościowe pod względem odżywczym, a jednocześnie bardzo smaczne i apetyczne. Dzięki temu Twoja nowa dieta nie będzie przykrym obowiązkiem, ale przyjemnością!

Dieta o niskim IG – czy warto?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. U określonej grupy, np. w przypadku osób chorujących na insulinooporność lub cukrzycę, przejście na dietę o niskim IG jest wręcz wskazane. Co z osobami, które cieszą się dobrym zdrowiem i nie mają zdiagnozowanych żadnych chorób metabolicznych? W tej sytuacji całkowita eliminacja produktów o wysokim IG nie musi być konieczna. Zwłaszcza, że niektóre z tych produktów, np. arbuzy czy buraki, mogą stanowić wyjątkowo wartościowe składniki diety!
A zatem wybór diety o niskim IG to kwestia indywidualna, uwarunkowana określonymi czynnikami. Jeśli szukasz odpowiedniego modelu odżywiania dla siebie, być może właśnie ta dieta najbardziej przypadnie Ci do gustu.