Do wieczora jeszcze daleko, a Ty już teraz nie masz energii i najchętniej zrobiłabyś sobie długą drzemkę? Z powodu przewlekłego zmęczenia masz problemy ze skupieniem w pracy, a po powrocie do domu padasz z nóg? Ten problem jest dobrze znany nie tylko Tobie. Na szczęście, można sobie z nim skutecznie poradzić. W tym artykule wyjaśniamy, jakie są najczęstsze przyczyny spadku poziomu energii i co zrobić, aby ich uniknąć.

Brak energii i ciągłe uczucie zmęczenia – możliwe przyczyny

Spadek poziomu energii uczucie zmęczenia zwykle skłania nas do sięgnięcia po kolejną kawę. Co prawda faktem jest, że zawarta w kawie kofeina skutecznie pobudza i poprawia koncentrację, ale w dużych ilościach może przynieść organizmowi więcej szkody, niż pożytku. Co więcej, pobudzające działanie kawy odczuwamy tylko przez kilka godzin. Po tym czasie potrzebujemy kolejnej filiżanki, aby uniknąć spadku poziomu energii. Nadmiar kofeiny nie sprzyja naszemu zdrowiu i może powodować bezsenność, co przyczynia się do pogłębienia poczucia przewlekłego zmęczenia. Kawa, zwłaszcza wypijana w dużych ilościach, nie jest zatem właściwą drogą.

Jeśli często brakuje Ci energii w ciągu dnia, możliwą przyczyną tego stanu jest uboga w składniki odżywcze dieta. Powodem przewlekłego zmęczenia może być również niedostateczna ilość snu, nadmierny stres lub choroby przewlekłe takie jak niedoczynność tarczycy, cukrzyca czy choroby autoimmunologiczne.

Jak mieć więcej energii? Skuteczne sposoby

Przewlekłe zmęczenie może bardzo utrudniać normalne funkcjonowanie i niekorzystnie wpływać na efektywność pracy i nie tylko. Co zrobić, aby mieć więcej energii i zapobiec jej spadkom w ciągu dnia? W pierwszej kolejności zapoznaj się z poradami, które dla Ciebie przygotowaliśmy!

  • ZDROWE ODŻYWIANIE

Zwracaj uwagę na porcję planowanych posiłków i ich regularność :-). Stawiaj na produkty wartościowe: węglowodany złożone, których źródłem są gruboziarniste kasze, pełnoziarniste makarony, chleb razowy na zakwasie. Zwracaj uwagę na dobrej jakości białko, pierś z kurczaka czy indyka będą dobrym źródłem białka, ale również odpowiednio przygotowane strączki, jaja i produkty mleczne.
W swojej diecie zwróć uwagę również na jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe – dodawaj do posiłków oliwę z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, siemię lniane, pestki dyni, nasiona słonecznika i orzechy. Codzienne spożywaj co najmniej 400g warzyw i owoców, które zapewnią organizmowi bogactwo witamin i składników mineralnych, jak również przeciwutleniaczy, które budują naszą odporność. Więcej informacji na temat diety na energię i witalność możesz znaleźć w artykule na naszym blogu.
Dzięki regularnym porcjom zbilansowanych posiłków, nie będziesz potrzebowała kolejnej kawy w ciągu dnia, aby się pobudzić. Co więcej, zniknie Twoja ochota na słodkie, przetworzone produkty. Dlaczego tak się dzieje? Organizm, który jest głodny i musi ciężko pracować, zawsze woła o szybkie uzupełnienie energii. A zatem skupiając się na wartościowych i prawidłowo zbilansowanych posiłkach, możesz zapobiec swoim „zachciankom” na słodycze i utrzymać stały poziom energii przez cały dzień. To, co jemy, może mieć również ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak się odżywiać, by mieć dobry nastrój, zachęcamy do przeczytania naszego artykułu na ten temat!
Odpowiednio skomponowana, pełnowartościowa dieta doda Ci energii i zapobiegnie jej spadkom. Dzięki niej unikniesz uczucia przemęczenia i znużenia w pracy, jak również po powrocie do domu. Taką dietą jest Be Diet Optimal – zbilansowany przez specjalistów plan żywieniowy

  • BILANS WODY

Nas organizm jest zbudowany w około 70% z wody. Nawet niewielki jej niedobór ma znaczący wpływ na wydajność organizmu. Bez właściwego poziomu wody zwalnia nasz metabolizm, a poziom energii do działania spada. Badania wykazują, że odpowiednie nawodnienie poprawia efektywność działania mózgu aż o 14%! W momencie, gdy jesteśmy spragnieni, czujemy większe zmęczenie, obniża się nasz poziom koncentracji i szybkość myślenia. Dbaj o swój dzienny bilans wody, aby zachować stały poziom energii w ciągu dnia, wypijaj co najmniej 2l wody/dzień. Aby obliczyć swoje dokładne zapotrzebowanie na wodę, pomnóż 30 ml x swoją masę ciała. 🙂

  • AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Czy zauważyłaś, że nawet gdy jesteś zmęczona, ale zdecydujesz się poświęcić czas na trening, od razu nabierasz więcej energii i motywacji do działania? Według WHO powinniśmy poświęcać co najmniej 30 minut w ciągu dnia na aktywność fizyczną. Dlaczego? Regularna aktywność fizyczna nie tylko kształtuje naszą sylwetkę, ale dotlenia nasz organizm, redukuje stres, zapewnia lepszą jakość snu. Wzmacnia i nasze mięśnie i kondycję, ale również buduję naszą siłę wewnętrzną, dzięki niej jesteśmy pewniejsi siebie i pełni endorfin, które „popychają” nas do działania!

  • STRES

Stres to fizjologiczna reakcja organizmu na konkretną sytuację, stanowiącą wyzwanie. Każdy może odczuwać go inaczej. Sytuacja, która dla jednej osoby będzie dużym obciążeniem, dla innej może nie mieć większego znaczenia lub powodować zaledwie lekkie napięcie. Wielu z nas jest narażonych jedynie na krótkotrwały stres, przez który czujemy się pobudzeni, wręcz naładowani energią, poprawia się refleks, działania są efektywniejsze.
Optymalny poziom stresu jest potrzebny i nadaje kolorytu naszemu życiu. Skłania do podejmowania wyzwań, wyjścia ze strefy komfortu. Jednak co raz częściej spotykamy się z długotrwałym narażeniem na stres. Taki przewlekły stan może mieć przede wszystkim destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie, ale również na poziom naszej energii i jakość pracy. Pamiętaj o tym, jak ważna jest codzienna relaksacja i pozbywanie się napięć z organizmu. Znajdź codziennie minimum 20 minut dla siebie, aby poświęcić czas na wyciszenie, krótką sesję jogi, medytacji, czy ulubioną muzykę.

Dbaj o siebie kompleksowo, aby mieć więcej energii w ciągu dnia!

Szukasz sposobów na to, jak mieć więcej energii po pracy i zapobiec uczuciu przewlekłego zmęczenia? Jesteśmy przekonani, że jeśli tylko zadbasz o wszystkie wymienione punkty, będziesz pełna motywacji do działania, zwiększy się Twoja kreatywność, usystematyzuje się Twój rytm dnia i docenisz czas poświęcony samej sobie. Dzięki wszystkim składowym, docelowo osiągniesz swój upragniony życiowy balans! 🙂