Hashimoto jest jedną z najczęściej występujących chorób o charakterze autoagresywnym. Zwykle choroba ta występuje u kobiet, rzadziej natomiast dotyka mężczyzn. Według szacunków, ryzyko rozwoju Hashimoto u kobiet jest aż 20-krotnie wyższe niż u mężczyzn. Istnieją różne metody leczenia, jednakże w każdym przypadku istotne znaczenie ma stosowana dieta. Chcesz dowiedzieć się, jaki wpływ ma odpowiednie odżywianie na pracę tarczycy? W takim razie zapraszamy do lektury!

Wpływ diety na leczenie Hashimoto

Układ immunologiczny w prawidłowo funkcjonującym organizmie chroni przed czynnikami zapalnymi. Inaczej dzieje się w przypadku występowania chorób autoagresywnych, gdzie nasz organizm wytwarza przeciwciała atakujące nasze komórki. Z tego względu przy chorobie Hashimoto wskazane jest, aby wprowadzić dietę wysoko przeciwzapalną. Ponadto bardzo ważnym czynnikiem jest wykonanie badań pod kątem niedoborów składników odżywczych. Wraz z rozwojem Hashimoto, może również wystąpić niedobór ważnych dla zdrowia mikroelementów.

Czym się charakteryzuje dieta przeciwzapalna?

Bardzo ważnym elementem, któremu należy poświęcić uwagę przy komponowaniu swojej diety, jest udział tłuszczów w jadłospisie. Przede wszystkim niedopuszczalne jest, aby w diecie przeważały tłuszcze trans oraz nasycone kwasy tłuszczowe. Zalecanym źródłem tłuszczów w diecie są takie produkty jak oliwa z oliwek, olej lniany i olej z wiesiołka. Pamiętaj o tym, aby spożywać olej lniany i olej z wiesiołka wyłącznie w postaci surowej – nie wolno ich podgrzewać, ponieważ to prowadzi do utraty ich cennych wartości. Możesz je wypić bezpośrednio z łyżeczki, bądź też dodać do sałatki, koktajlu lub kanapek.
Jak dostarczyć organizmowi niezbędne kwasy omega-3? W tym celu najlepiej uzupełnić swoją dietę o wysokiej jakości ryby. Inną opcją jest wprowadzenie suplementacji. W tym przypadku najlepiej skupić się na kwasach EPA, które wykazują silne właściwości przeciwzapalne.
Całkowicie odwrotne działanie charakteryzuje tłuszcze trans, które mogą prowadzić do nasilania się stanów zapalnych w organizmie. Z tego względu należy wyeliminować ze swojej diety różnego rodzaju twarde margaryny, jak również wyroby cukiernicze, takie jak np. drożdżówki. Ponadto nie jest zalecane spożywanie produktów typu fast food. Zazwyczaj do ich przygotowania używane są niskiej jakości tłuszcze. Bywa, że są one wielokrotnie podgrzewane, co prowadzi do wytwarzania się w nich szkodliwych substancji.

Bardzo ważne jest także, aby unikać słodyczy oraz przekąsek, które również sprzyjają występowaniu stanów zapalnych. Różnego rodzaju słone przekąski i słodycze w Hashimoto nie są wskazane i należy maksymalnie ograniczyć ich spożywanie.

W diecie przeciwzapalnej oprócz odpowiednio dobranych tłuszczy, bardzo duże znaczenie mają produkty o wysokiej wartości odżywczej. Osoba chorująca na Hashimoto powinna „jeść kolorami” – im więcej kolorów znajduje się w każdym posiłku, tym lepiej! Oczywiście posiłki powinny opierać się na produktach naturalnych, w tym przede wszystkim warzywach o różnorodnej kolorystyce. W tym przypadku każdy kolor oznacza inne składniki odżywcze.

Do grona produktów wyróżniających się właściwościami przeciwzapalnymi można zaliczyć owoce jagodowe. Są one wyjątkowo bogate w antocyjany. Buraki pozwolą dostarczyć organizmowi betainę, czosnek – allicynę, cebula – kwercytynę, natomiast bakłażan jest bogaty we flawonoidy. Im większą intensywność koloru posiada dane warzywo, tym skuteczniejsze jest jego działanie przeciwzapalne.

Niedobory żywieniowe w diecie Hashimoto

W związku z procesem przemiany hormonów tarczycy, w diecie przy Hashimoto należy w szczególności zwrócić uwagę na obecność licznych składników odżywczych w codziennym jadłospisie. Są one niezwykle potrzebne, ponieważ niedobory określonych mikroelementów mogą prowadzić do pogłębienia dolegliwości związanych z Hashimoto. Dodatkowo mogą mieć negatywny wpływ na wyniki badań.
W jakie składniki powinna być bogata dieta Hashimoto? Swój codzienny jadłospis należy przede wszystkim uzupełnić o witaminę D3, cynk, selen, magnez, żelazo, witaminę A, a także witaminę B12. W pierwszej kolejności warto starać się o to, aby składniki te dostarczyć organizmowi wraz ze spożywanymi produktami. W przypadku, gdy wyniki badań wskazują na znaczne niedobory, najlepiej skonsultować się z lekarzem/dietetykiem, który zaleci odpowiednią suplementację tych składników. Warto mieć jednak na uwadze, że suplementacja, chociaż w niektórych przypadkach jest wskazana, nigdy nie może zastąpić właściwie zbilansowanej i urozmaiconej diety.

Źródłem żelaza są takie produkty jak: wołowina, wątróbka, pestki dyni, strączki, nasiona słonecznika, a także natka pietruszki.

Witaminę B12 możemy dostarczyć swojemu organizmowi spożywając wołowinę, wieprzowinę, drób, jagnięcinę, ryby (najwięcej witaminy B12 zawiera plamiak oraz tuńczyk), jajka, a także produkty mleczne – mleko, ser czy jogurty.

Aby pokryć zapotrzebowanie organizmu na witaminę A, uzupełnij swoją dietę o różnorodne warzywa i owoce. Miej na uwadze, że wchłanianie witaminy A jest możliwe przy udziale tłuszczu. Z tego względu należy spożywać warzywa i owoce wraz ze źródłem tłuszczu, np. jako dodatek do pełnowartościowego obiadu.
Wysoką zawartością cynku charakteryzują się nasiona, pestki oraz jajka, które warto włączyć do swojej codziennej diety.

Cenny dla zdrowia magnez znajdziemy między innymi w produktach zbożowych, orzechach, a także odpowiednio przygotowanych strączkach.

Aby dostarczyć organizmowi selen, należy włączyć do swojej diety ryby, owoce morze lub wodorosty, np. algi.

Powyższe informacje stanowią podstawowe wskazówki ułatwiające komponowanie diety przy chorobie Hashimoto. Fundamentalne znaczenie ma wartość odżywcza stosowanej diety. Im bardziej wartościowe posiłki będziesz spożywać, tym niższe będzie ryzyko wystąpienia niedoboru określonych składników odżywczych. Najłatwiejszym sposobem na skomponowanie pełnowartościowego jadłospisu jest stosowanie zróżnicowanej diety opartej na różnokolorowych warzywach i owocach.