Domowe probiotyki naturalne i ich właściwości

Domowe probiotyki naturalne i ich właściwości

W aptekach dostępne są gotowe probiotyki w postaci tabletek i płynów, jednak można je znaleźć również w składzie niektórych produktów spożywczych. Dlaczego warto sięgać po naturalne probiotyki?

Probiotyki naturalne: czym są i jak działają?

Probiotyki to wyselekcjonowane kultury bakteryjne, które wykazują korzystne działanie w przewodzie pokarmowych, ale właściwie wpływają na zdrowie całego organizmu. Po probiotyki najczęściej sięgamy w trakcie kuracji antybiotykami w celu zmniejszenia ryzyka biegunki polekowej. Warto jednak wiedzieć, że stosowanie probiotyków naturalnych zalecane jest też wielu innych sytuacjach. Rolą probiotyków jest przede wszystkim wspomaganie procesów trawienia i regulowanie pracy jelit, a także hamowanie rozwoju chorobotwórczych bakterii. Zapobiegają biegunkom i wzdęciom. Dobra praca jelit przekłada się na większą odporność organizmu. Dzięki nim szybciej i łatwiej wchłaniają się witaminy. Mają zdolność syntetyzowania niektórych witamin z grupy B i witaminy K. Inne ważne zadania probiotyków to wytwarzanie składników odżywczych oraz zwiększenie ich biodostępności.

Najlepiej zbadane szczepy bakterii probiotycznych to: Lactobacillus, Bifidobacterium, Lactococcus i Streptococcus.

Jogurt jako jeden z domowych probiotyków

Kto powinien stosować domowe probiotyki?

Po naturalne probiotyki powinny sięgnąć w zasadzie wszystkie osoby, które chcą być zdrowe i cieszyć się dobrym samopoczuciem, ale w niektórych sytuacjach są one wyjątkowo potrzebne. W obecnej rzeczywistości jesteśmy stale narażeni na atak wirusów i bakterii. Szybkie tempo życia, nieodpowiednio zbilansowana dieta, kontakt z ludźmi, od których możemy się zarazić – to tylko niektóre czynniki, które mogą osłabić nasz organizm i zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby. Domowe probiotyki wzmacniają odporność organizmu, a także pomagają w leczeniu różnych schorzeń. W czasie kuracji antybiotykowej chronią florę bakteryjną jelit przed wyjałowieniem i zapobiegają biegunkom. Warto również sięgnąć po probiotyki, gdy zaburzenia naturalnej flory bakteryjnej są spowodowane innymi czynnikami, jak na przykład złymi nawykami żywieniowymi (w tym zbyt małą ilością produktów mlecznych w diecie), przewlekłym stresem czy stosowaniem antykoncepcji. Są też bardzo potrzebne w trakcie procesu odchudzania. Ponadto są pomocne w zespole jelita drażliwego (IBS) – zażywanie probiotyków zmniejsza nieprzyjemne objawy u osób cierpiących na to schorzenie. Im więcej probiotyków w naszej diecie, tym lepiej dla zdrowia.

Korzystne działania zdrowotne probiotyków

  • wspomaganie układu odpornościowego,
  • zapobieganie infekcjom układu moczowego,
  • wspomaganie trawienia,
  • leczenie biegunek,
  • leczenie stanów zapalnych przewodu pokarmowego,
  • łagodzenie nietolerancji laktozy,
  • zapobieganie AZS u dzieci,
  • leczenie kolek,
  • leczenie kamicy nerkowej,
  • leczenie chorób wątroby,profilaktykę i leczenie raka jelita grubego,
  • walkę z nadwagą.

Probiotyki domowe mają masę korzystnych właściwości, dlatego warto sięgać po nie codziennie – szczególnie, że można je dostarczyć z diety, a nie tylko w formie substancji wyprodukowanych przez przemysł farmaceutyczny.

Naturalne probiotyki: pięciu wspaniałych

  1. Kapusta kiszona
  2. Ogórki kiszone
  3. Zakwas z buraków
  4. Kwas chlebowy
  5. Jogurt naturalny, kefir, maślanka

Naturalne probiotyki to np. ogórki kiszone

Probiotyk a prebiotyk

Probiotyki często mylone są z prebiotykami. Czym w takim razie są prebiotyki? Prebiotyk, w odróżnieniu od naturalnego probiotyku, nie zawiera żadnych mikroorganizmów, a jedynie nietrawione substancje stymulujące. Te składniki żywności w formie niezmienionej docierają do światła jelit, aby tam rozwijać swoje działanie. Korzystnie oddziaływują na organizm przez selektywną stymulację wzrostu lub aktywności jednego rodzaju lub ograniczonej liczby bakterii w okrężnicy i w ten sposób poprawiają zdrowie gospodarza. Prebiotykami mogą być białka, tłuszcze, oligo- lub polisacharydy, które nie ulegają trawieniu. Naturalne źródła prebiotyków to m.in.: korzeń cykorii, czosnek, cebula, topinambur, por, szparagi, banany i pełnoziarnista mąka pszeniczna. W aptekach można kupić też synbiotyki, czyli preparaty, które są połączeniem probiotyków z prebiotykami.

Zamów