Jesień to czas, który wielu osobom kojarzy się przede wszystkim z sezonem ciągłych przeziębień i zachorowań. W istocie, jesienią odporność naszego organizmu może znacznie się obniżyć, czego konsekwencją jest łatwiejsze łapanie infekcji. Aby się przed nimi uchronić, często sięgamy po suplementy diety. Które z nich najlepiej sprawdzą się w sezonie jesień-zima, wspierając odporność naszego organizmu? O tym przekonasz się, czytając poniższy artykuł!

Dlaczego warto przyjmować suplementy na jesień?

Okres jesienny stanowi dla naszego organizmu prawdziwe wyzwanie. Zmieniająca się pogoda i coraz niższe temperatury prowadzą do spadku odporności. Późną jesienią nasza dieta często staje się uboższa w świeże warzywa i owoce, które są podstawowym źródłem witamin i składników mineralnych. Wszystko to sprawia, że jesteśmy bardziej podatni na różnego rodzaju infekcje.

Właściwie dobrana suplementacja na jesień pozwala uzupełnić niedobory witamin i składników mineralnych, które wspierają organizm w szerokim zakresie. Warto pamiętać o tym, że żaden suplement nie jest w stanie zastąpić pełnowartościowej diety, ale może stanowić cenne wsparcie wtedy, kiedy nasza odporność jest niższa. Oto suplementy, które warto włączyć do swojej diety w okresie jesienno-zimowym.

Jakie suplementy na początek?

Jeśli chcesz rozpocząć suplementację na jesień, ale dotychczas ten temat nie był Tobie bliski, w pierwszej kolejności musisz zdobyć podstawową wiedzę w tym zakresie. Tylko odpowiednio dobrane do Twoich potrzeb suplementy pozwolą Ci uzyskać oczekiwane efekty! Dla przykładu, kiedy czujesz, że łapie Cię przeziębienie, warto zwrócić uwagę na suplementy zawierające takie składniki jak acerola, jeżówkatran.

Na pewno pierwszą witaminą, która przychodzi Ci na myśl na jesienne osłabienie, jest witamina C. Stanowi remedium na przeziębienie, uczelnia ścianki naczyń krwionośnych i chroni przed przedostaniem się bakterii i wirusów do krwioobiegu. Witamina C jest najlepszym w możliwych antyoksydantów, nie tylko zapobiega, ale i wspomaga leczenie infekcji.

Największą ilość znajdziesz w aceroli, poziom witaminy C ponad 30 krotnie przekracza zawartość w cytrynie! Wystarczą jedynie 3 owoce aceroli, aby pokryć codzienne zapotrzebowanie na witaminę C. W Polsce, znajdziesz ją w postaci soku, suszu owocowego lub sproszkowanej, w tabletce.

Jakie są sprawdzone suplementy na jesień?

Zastanawiasz się, co suplementować jesienią? Postaw na sprawdzone, naturalne składniki, który działanie już dawno zostało potwierdzone przez naukowców!

Jeżówka, inaczej echinacea jest jednym z najlepszych suplementów na wzmocnienie odporności. Jeżówka przy przeziębieniu skraca czas infekcji oraz łagodzi jej przebieg. Jej działanie zostało potwierdzone naukowo na Uniwersytecie w Connecticut. Najbardziej znana jest odmiana jeżówki purpurowej ze względu na działanie lecznicze, którą szczególnie zaleca się po antybiotykoterapii. Jeżówka działa przeciwwiursowo, przeciwbakteryjnie, stymuluje również procesy regeneracyjne. Preparaty w formie tabletek z wyciągu suchego z ziela jeżówki purpurowej stosuje się w dawce 3 razy dziennie 1 tabletkę przez okres nie dłuższy niż 10 dni.

Tran, czyli ciekły tłuszcz otrzymywany z wątroby niektórych ryb (dorsza atlantyckiego, rekina) jest źródłem nienasyconych kwasów omega-3, które pozytywnie oddziałują na pracę mózgu. Pobudzają krążenie krwi oraz wspomagają koncentrację i pamięć. Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w tranie dostarczają organizmowi budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych, które usprawniają pracę układu odpornościowego.

Stosowanie tranu jako środka leczniczego jest zalecane zwłaszcza przy znacznych niedoborach witamin A, która chroni organizm przed przenikaniem patogenów przez błony śluzowe oraz D, która jest szczególnie ważna przy mniejszej ekspozycji organizmu na słońce. Warto pamiętać, aby nie stosować tranu w trakcie antybiotykoterapii. Dla osób dorosłych zalecane są 2 kapsułki dziennie przy regularnej suplementacji. Przy zakupie tranu warto zwrócić uwagę na zawartą dawkę witamin. Dzienna norma spożycia witaminy A dla dorosłej osoby wynosi 800 j.m., a dla witaminy D3 2000 j.m.

Na co powinnaś zwrócić uwagę przy zakupie suplementu?

Suplementy diety a zdrowie to wyjątkowo rozległy temat, wywołujący sporne dyskusje nawet wśród wielu specjalistów żywieniowych. Pewnym jest fakt, że suplementy powinny stanowić wyłącznie uzupełnienie, a nie substytut zróżnicowanej diety. Pewnym jest również, że w niektórych sytuacjach, np. w sezonie jesień-zima, wskazane jest przyjmowanie niektórych witamin bądź innych mikroskładników, które trudno jest dostarczyć wraz z dietą.

Suplementy na zimę stanowią nieocenioną pomoc dla naszego organizmu. Jak wybrać odpowiednie? Zapoznaj się z naszymi poradami:

  • zwróć uwagę na zawartość substancji czynnej w suplemencie, bardzo często lepiej jest zainwestować w suplement o wyższej cenie oraz o wyższej zawartości pożądanej substancji.
  • na rynku jest wiele dostępnych suplementów, których skład i jakość budzą zastrzeżenia, kupując w aptece będziesz miała pewność, że produkty są transportowane i przechowywane w odpowiedniej temperaturze.
  • pamiętaj, że większość suplementów wchodzi w interakcję z lekami, co skutkuje osłabieniem lub wzmocnieniem ich działania, zwróć szczególną uwagę na etykietę leku, który stosujesz.
  • pamiętaj, że każdy suplement jest jedynie dodatkiem do diety w okresie osłabienia organizmu.

Właściwie dobrane, wysokiej jakości suplementy na zimę mogą pomóc poprawić odporność, uchronić się przed niechcianymi infekcjami, a także uzupełnić niedobory niektórych składników odżywczych. To niezwykle ważne w okresie jesienno-zimowym, kiedy nasz organizm staje przed wyjątkowo ciężkimi wyzwaniami. Połączenie urozmaiconej diety z dobrymi suplementami na jesień i zimę stanowi gwarancję lepszej odporności i pozwala obniżyć ryzyko złapania infekcji.