W diecie ketonicznej, a zwłaszcza przy jej rozpoczęciu, zalecane jest ważenie spożywanych produktów, a także kontrolowanie ich kaloryczności oraz zawartości mikro- i makroskładników. W ten sposób można sprawdzić, czy dieta jest pełnowartościowa i dostarcza odpowiedniej ilości niezbędnych substancji pokarmowych.

Dieta keto – czy trzeba liczyć kalorię?

W przypadku diety keto, łatwo można przekroczyć dzienne zapotrzebowanie na kalorie. Przyczyną jest spożywanie produktów bogatych w tłuszcze, które wyróżniają się wysoką energetycznością przy niewielkiej objętości. Z tego względu, liczenie kalorii w diecie keto jest wskazane, szczególnie u osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tą metodą odżywiania. Kiedy będziesz już na diecie ketogenicznej od dłuższego czasu, przyswoisz sobie nowy model żywienia i będziesz znać swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne bez konieczności skrupulatnego przeliczania kalorii czy składników odżywczych w posiłkach.

Dieta keto – ile kalorii dziennie?

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne w diecie keto zależy od tego, w jakim celu jest ona stosowana. Szczególna kontrola ilości kalorii jest konieczna w przypadku osób, które wprowadziły dietę ketogeniczną w celu redukcji masy ciała. Aby skutecznie zrzucić nadprogramowe kilogramy, niezbędne jest zachowanie deficytu kalorycznego, tak samo jak w każdej innej diecie redukcyjnej. Bez względu na rodzaj stosowanej diety, nie możesz stracić na wadze więcej kalorii, niż wynosi Twoje dzienne zapotrzebowanie.
Bardzo ważne jest aby pamiętać, że w pierwszych tygodniach diety keto, nie jest zalecane wprowadzenie dużego deficytu kalorycznego. Należy mieć na uwadze, że sama zmiana modelu odżywiania oraz eliminacja sporej grupy produktów spożywczych (węglowodanów) stanowi dla organizmu niemałe wyzwanie. Duży deficyt kaloryczny może spowodować dodatkowy stres dla organizmu, co będzie miało negatywny wpływ na jego kondycję oraz przebieg diety.

Dieta keto – kalorie i najważniejsze zasady

W diecie ketogenicznej, liczenie kalorii ma istotne znaczenie, jednakże nie jest to jedyny aspekt, na który należy zwrócić szczególną wagę. Ogromne znaczenie mają również takie czynniki jak:
• Jakość spożywanych produktów
• Ilość makroskładników – białek, tłuszczów oraz węglowodanów
• Zawartość mikroskładników, w tym witamin oraz minerałów
• Stosunek tłuszczów nasyconych do nienasyconych
• Pory posiłków
• Warunki przy spożywaniu posiłków
• Samopoczucie. 


Chociaż niektóre z wymienionych czynników mogą wydawać się mało istotne, w rzeczywistości mają one istotny wpływ na przebieg diety, jak również funkcjonowanie całego organizmu. Musimy także pamiętać o tym, że obniżenie kaloryczności diety skutkuje jednocześnie zmniejszeniem ilości kluczowych składników odżywczych, które są organizmowi niezbędne dla prawidłowej pracy. Dlatego niezwykle ważne jest indywidualne dopasowanie kaloryczności diety do określonych potrzeb. Wpływ na dzienne zapotrzebowanie kaloryczne mają takie czynniki jak:
• Wiek
• Płeć
• Wzrost
• Waga ciała
• Poziom aktywności fizycznej dodatkowej oraz spontanicznej
• Stan zdrowia
• Indywidualny styl życia, nawyki i przyzwyczajenia.

Warto również pamiętać o tym, że zarówno zbyt mała, jak i nadmierna kaloryczność diety może w rezultacie prowadzić do licznych problemów zdrowotnych. Poniżej prezentujemy możliwe konsekwencje zbyt drastycznego ograniczenia spożywanych kalorii:
• Rozchwianie gospodarki hormonalnej
• Zaburzenia cyklu miesiączkowego
• Niedobory pokarmowe
• Złe samopoczucie
• Utrata tkanki mięśniowej
• Napady głodu
• Problemy z koncentracją


Dieta o zbyt wysokiej kaloryczności może natomiast skutkować nadwagą, a następnie otyłością, które prowadzą do różnorodnych powikłań zdrowotnych.


Dieta ketogeniczna – ile kalorii trzeba spożywać, aby schudnąć?

Bezpieczne odchudzanie na diecie keto jest możliwe, ale wymaga ono prawidłowego obliczenia dziennego zapotrzebowania kalorycznego i wprowadzenia odpowiedniego deficytu kalorii. Te kwestie najlepiej uzgodnić z dietetykiem, który na podstawie różnych czynników określi indywidualne potrzeby Twojego organizmu. Zapotrzebowanie energetyczne może znacznie różnić się w zależności od wieku, aktywności fizycznej, wykonywanego zawodu oraz stylu życia!
Początkowo, ważenie produktów oraz liczenie kalorii w diecie keto może wydawać się trudne i czasochłonne. Szybko można jednak uzyskać w tym wprawę, a przy okazji zyskać praktyczną wiedzę na temat kaloryczności poszczególnych składników. Z biegiem czasu, obliczanie kaloryczności posiłków stanie się twoim codziennym nawykiem i nie będzie przysparzać Tobie żadnych trudności!

Dieta keto – dlaczego warto?

Na zmianę dotychczasowych nawyków żywieniowych decyduje się coraz więcej osób. Niektórzy kierują się pragnieniem zrzucenia zbędnych kilogramów, inni chcą po prostu zadbać o swoje zdrowie i dobrą kondycję organizmu. Każdy powód jest dobry, aby zmienić dietę na lepszą!
Dieta ketogeniczna zawdzięcza swoją popularność między innymi skuteczności w redukcji masy ciała. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że jest to restrykcyjny model odżywiania, który wyklucza wiele produktów z grupy węglowodanów. Z tego względu, dieta keto nie jest polecana dla każdego, a jej wprowadzenie powinno być uzgodnione z lekarzem. Skomponowanie diety ketogenicznej nie jest proste – należy zadbać o odpowiedni bilans poszczególnych grup produktów, tak aby organizmowi nie zabrakło kluczowych składników potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. W tym celu warto zasięgnąć porady dietetyka, który pomoże skomponować zbilansowany jadłospis. Samodzielne wprowadzenie diety keto wiąże się z ryzykiem groźnych dla zdrowia niedoborów pokarmowych!
Zanim zdecydujesz się na zmianę modelu odżywiania, przeczytaj fakty i mity o diecie ketogenicznej, które umieściliśmy na naszym blogu. Znajdziesz tam wiele cennych informacji oraz porad na temat prawidłowego stosowania diety keto, a także odpowiedzi na często zadawane pytania. Dzięki temu przekonasz się, czy to właściwa dieta dla Ciebie!