Dieta South Beach

Słysząc słowo dieta, wiele osób kojarzy je tylko i wyłącznie z odchudzaniem. Warto mieć na uwadze, że niektóre kuracje mają na celu nie tylko zrzucenie zbędnych kilogramów, ale także poprawę zdrowia wśród osób borykających się z różnego rodzaju dolegliwościami. Przykładem tego jest dieta South Beach. Co warto o niej wiedzieć? Jakie korzyści płyną z jej stosowania? Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Słów kilka o diecie South Beach

W 1995 roku amerykański kardiolog Arthur Agatston zaczął badania nad metodą żywienia zwaną również jako dieta plaż południowych. Lekarz nie spodziewał się, że ten sposób odżywiania będzie cieszyć się aż tak dużą popularnością. Rezultatem tego było wystąpienie w stacji telewizyjnej w Miami, dzięki czemu dieta South Beach z niezwykle szybkim tempie dotarła do mieszkańców Florydy. Plan żywieniowy doczekał się nawet publikacji. W 2003 książka Dieta plaż południowych została sprzedana w 23 mln kopii, zyskując uznanie na całym świecie wśród osób, które zaobserwowały spadek kilogramów i niechcianego tłuszczu, ale także poprawę zdrowia i samopoczucia.

Główne założenia i zasady diety South Beach

Dieta plaż południowych posiada proste i jasne zasady, które łatwo zapamiętać i wcielić w życie. Po pierwsze, podczas całego planu żywieniowego nie bierze się pod uwagę kaloryczności produktów ani zawartości: białka, tłuszczy, węglowodanów czy tłuszczy. Dużą wagę przykłada się natomiast do indeksu glikemicznego pokarmów, czyli wskaźnika klasyfikującego produkty pod względem ich wpływu na stężenie glukozy we krwi. Dieta South Beach umożliwia spożywanie posiłków o niskim indeksie glikemicznym w dowolnej ilości, przy jednoczesnym wyeliminowaniu produktów wysokoprzetworzonych, czyli tych zawierających tłuszcze trans, na rzecz olejów roślinnych. Zaleca się również zrezygnowanie z białego pieczywa i sięganie po pełnoziarniste odpowiedniki.

Poszczególne etapy diety plaż południowych

Cały plan żywienia składa się z trzech etapów. Każda faza polega na wyłączeniu konkretnych produktów z jadłospisu. Poszczególne tygodnie różnią się restrykcyjnością założeń. Pierwszy etap diety South Beach zakłada wyrównanie poziomu glikemii, czyli poprawę wyników w przypadku osób borykających się z cukrzycą typu II. Przez pierwsze dwa tygodniowe zaleca się spożywanie: chudej wołowiny, owoców morza, skorupiaków, jajek, wybrane warzywa, jedna porcja orzechów i maksymalnie 2 łyżki tłuszczów. Głównym założeniem jest odrzucenie fruktozy i sacharyny, występującej w wielu napojach i słodyczach. Już w pierwszej fazie widoczny jest spadek wagi. Jednak celem diety South Beach jest nie tylko redukcja wagi, ale również poprawa zdrowia, dlatego plan żywieniowy jest rozciągnięty na poszczególne etapy. W drugiej fazie powoli włącza się do menu produkty węglowodanowe i owoce o niskim indeksie glikemicznym. Na tym etapie zaleca się spożywanie jednego owocu i jednego do dwóch produktów. Z nabiału można sięgać tylko po ten w formie light. Warto mieć na uwadze fakt, że choć dieta plaż południowych nie polega na liczeniu kaloryczności, to większość produktów, zwłaszcza w fazie 2, posiada określone porcje produktów, do których warto się stosować. Faza trzecia, czyli ostatni etap, polega na włączaniu do diety produktów, które będziemy stosować już w regularnej diecie. Nadal zaleca się sięganie po produkty zawierające indeks glikemiczny niższy niż 50, jednak na tym etapie warto sięgać po różnorodne produkty i modyfikować swój jadłospis według uznania, a to wszystko w trosce o zdrowie i dobre samopoczucie.

Dieta South Beach umożliwia zrzucenie dodatkowych kilogramów, a także wpływa na wyrobienie zdrowych nawyków. Warto pamiętać, że tak jak w przypadku wszystkich diet, należy obserwować swój organizm i sprawdzić, czy nie istnieją żadne przeciwwskazania, aby ją stosować. Jedno jest pewna, dieta plaż południowych zrewolucjonizowała podejście do tematu odchudzania, zaprzeczając efektywności i działaniu diet głodówek.

Sprawdź również produkty i ich indeks glikemiczny.