31 stycznia 2019

Odpowiednia dieta dla kobiet w ciąży

Ciąża to wyjątkowy czas dla każdej kobiety. Niedługo na świecie ma pojawić się mała istotka, która odmieni nie tylko Twoje życie, ale również całej Twojej rodziny. Z pewnością chcesz, żeby maluch był zdrowy i silny, dlatego musisz zadbać o niego jeszcze w momencie, gdy znajduje się w Twoim brzuchu. Jak to zrobić? Przede wszystkim przez regularne konsultacje z lekarzem, odpowiednią dietę, ruch oraz relaks – dzieci nie lubią, gdy ich mamy odczuwają stres.

Mity dotyczące diety kobiet w ciąży

W ciąży będę jeść za dwoje

Słynne „jedzenie za dwoje” to jeden z najczęściej powtarzanych mitów dotyczących odżywiania w ciąży. Kobieta, która spodziewa się dziecka, wcale nie musi jeść podwójnych, większych porcji. To nie ilość pożywienia jest ważna dla malucha, ale przede wszystkim jego jakość. Jeśli będziesz spożywać znacznie więcej potraw i przekąsek składających się z cukru czy węglowodanów prostych, Twoja pociecha na pewno nie będzie Ci za to wdzięczna. Maluch zwraca uwagę na to, czy posiłki, którymi się z nim dzielisz, są wysokiej jakości i zawierają wiele substancji odżywczych, pomagających mu rozwijać się w prawidłowy sposób.

Przestanę jeść mięso dla dobra dziecka

Jeśli przed ciążą chętnie jadłaś mięso, nie planuj jego nagłej eliminacji. Zamiana diety mięsnej na wegetariańską oraz wegetariańskiej na mięsną, gdy spodziewasz się dziecka, jest niewskazana. Mięso posiada wiele białka, które umożliwia budowanie narządów maluszka. Obfituje również w żelazo, które łatwiej przyswoić z mięsa niż warzyw, cynk wspomagający odporność i witaminy z grupy B. Paniom w ciąży rekomendowane jest chude mięso, czyli drób i wołowina. Najlepiej, jeśli będziesz spożywać je po upieczeniu lub ugotowaniu na parze. Smażeniu powiedz zdecydowane „nie”!

Wyeliminuję mleko

Nie jest to dobry pomysł! Mleko to jedno z najlepszych źródeł wapnia, które umożliwia budowę kości oraz zębów Twojej pociechy. Jeśli nie przepadasz za mlekiem, w sklepie zawsze możesz wybrać maślankę, kefir czy jogurt naturalny. One również są wartościowym źródłem wapnia. Jeśli najdzie Cię ochota na czekoladowy serek albo taki z dodatkiem kolorowych cukierków, lepiej zdecyduj się na jogurt naturalny z kakao lub owocowy koktajl na bazie mleka.

Jak powinna wyglądać dieta kobiety w ciąży?

Dieta kobiety w ciąży przede wszystkim powinna być dobrze zbilansowana i pełna wysokiej jakości produktów. W ciąży najistotniejsza jest jakość jedzenia, a nie jego ilość, co obalamy w pierwszym micie. Jesz nie za dwoję, tylko dla dwojga, a to wiele zmienia.

Zwróć uwagę na kwas foliowy

Kwas foliowy zmniejsza ryzyko pojawienia się wad rozwojowych u płodu. Dlatego jest tak ważny, zanim jeszcze zajdziesz w ciążę, a następnie na jej początkowych i bardziej zaawansowanych etapach. Gdzie go znaleźć? W brokułach, sałacie, szparagach, kapuście oraz innych zielonych warzywach, a także w owocach, orzechach i pełnoziarnistym pieczywie. Aby zwiększyć ilość kwasu foliowego polecana jest również jego suplementacja po konsultacji z lekarzem.

Nie zapominaj o owocach i warzywach

Jedz zarówno te surowe, suszone, jak przygotowane w formie soku czy koktajlu. Owoce i warzywa pełnią ważną rolę w diecie kobiety, która spodziewa się potomstwa. Cytrusy dadzą Ci wiele witaminy C, brokuły czy brukselka sporo żelaza, marchew zadba o ilość beta-karotenu, a groszek czy brukselka zwiększą zawartość błonnika w Twoim organizmie.

Ogranicz spożywanie wątróbki, parówek, wędlin i mocno przetworzonych produktów

Zbyt wysoka ilość witaminy A w organizmie kobiety może doprowadzić do wad rozwoju płodu, dlatego na wszelki wypadek ogranicz ilość spożywanej wątróbki. Na czas ciąży odpuść również kanapki z wędliną, która może posiadać dużą liczbę konserwantów. Wybieraj przede wszystkim pełnowartościowe produkty, unikając jednocześnie konserwantów, barwników i polepszaczy smaku.

Jedz zdrowo, często spaceruj, nie denerwuj się i w spokoju oczekuj na zdrowego potomka! Nasz catering dietetyczny Be Diet Catering chętnie Ci w tym pomoże.

Zamów