Dieta dla kobiet w ciąży. Jak jeść zdrowo?

Dieta dla kobiet w ciąży. Jak jeść zdrowo?

Ciąża to wyjątkowy czas dla każdej kobiety. Niedługo na świecie ma pojawić się mała istotka, która odmieni nie tylko Twoje życie, ale również całej Twojej rodziny. Z pewnością chcesz, żeby maluch był zdrowy i silny, dlatego musisz zadbać o niego jeszcze w momencie, gdy znajduje się w Twoim brzuchu. Jak to zrobić? Przede wszystkim przez regularne konsultacje z lekarzem, ruch oraz relaks – dzieci nie lubią, gdy ich mamy odczuwają stres. Ważna także jest kwestia diety dla kobiet w ciąży – dowiedz się, jaka powinna być, i uwzględnij ją podczas codziennego przygotowywania posiłków.

Dieta kobiety w ciąży: popularne mity

W ciąży będę jeść za dwoje

Słynne „jedzenie za dwoje” to jeden z najczęściej powtarzanych mitów dotyczących odżywiania w ciąży. Kobieta, która spodziewa się dziecka, wcale nie musi jeść podwójnych, większych porcji. To nie ilość pożywienia jest ważna dla malucha, ale przede wszystkim jego jakość. Jeśli będziesz spożywać znacznie więcej potraw i przekąsek składających się z cukru czy węglowodanów prostych, Twoja pociecha na pewno nie będzie Ci za to wdzięczna. Maluch zwraca uwagę na to, czy posiłki, którymi się z nim dzielisz, są wysokiej jakości i zawierają wiele substancji odżywczych, pomagających mu rozwijać się w prawidłowy sposób.

Dieta dla kobiet w ciąży

Przestanę jeść mięso dla dobra dziecka

Jeśli przed ciążą chętnie jadłaś mięso, nie planuj jego nagłej eliminacji. Zamiana diety w ciąży mięsnej na wegetariańską oraz wegetariańskiej na mięsną, gdy spodziewasz się dziecka, jest niewskazana. Mięso posiada wiele białka, które umożliwia budowanie narządów maluszka. Obfituje również w żelazo, które łatwiej przyswoić z mięsa niż warzyw, cynk wspomagający odporność i witaminy z grupy B. Paniom w ciąży rekomendowane jest chude mięso, czyli drób i wołowina. Najlepiej, jeśli będziesz spożywać je po upieczeniu lub ugotowaniu na parze. Smażeniu powiedz zdecydowane „nie”!

Wyeliminuję mleko

Nie jest to dobry pomysł! Mleko to jedno z najlepszych źródeł wapnia, które umożliwia budowę kości oraz zębów Twojej pociechy. Jeśli nie przepadasz za mlekiem, w sklepie zawsze możesz wybrać maślankę, kefir czy jogurt naturalny. One również są wartościowym źródłem wapnia. Jeśli najdzie Cię ochota na czekoladowy serek albo taki z dodatkiem kolorowych cukierków, lepiej zdecyduj się na jogurt naturalny z kakao lub owocowy koktajl na bazie mleka.

Dieta kobiety w ciąży

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta w ciąży?

Dieta kobiety w ciąży przede wszystkim powinna być dobrze zbilansowana i pełna wysokiej jakości produktów. W ciąży najistotniejsza jest jakość jedzenia, a nie jego ilość, co obalamy w pierwszym micie. Jesz nie za dwoje, tylko dla dwojga, a to wiele zmienia.

Zwróć uwagę na kwas foliowy

Kwas foliowy zmniejsza ryzyko pojawienia się wad rozwojowych u płodu. Dlatego jest tak ważny, zanim jeszcze zajdziesz w ciążę, a następnie na jej początkowych i bardziej zaawansowanych etapach. Gdzie go znaleźć? W brokułach, sałacie, szparagach, kapuście oraz innych zielonych warzywach, a także w owocach, orzechach i pełnoziarnistym pieczywie. Aby zwiększyć ilość kwasu foliowego polecana jest również jego suplementacja po konsultacji z lekarzem.

Nie zapominaj o owocach i warzywach

W swojej diecie dla kobiet w ciąży uwzględnij zarówno te surowe, suszone, jak przygotowane w formie soku czy koktajlu. Owoce i warzywa pełnią ważną rolę w jadłospisie kobiety, która spodziewa się potomstwa. Cytrusy dadzą Ci wiele witaminy C, brokuły czy brukselka sporo żelaza, marchew zadba o ilość beta-karotenu, a groszek czy brukselka zwiększą zawartość błonnika w Twoim organizmie.

Zdrowa dieta w ciąży

Ogranicz spożywanie wątróbki, parówek, wędlin i mocno przetworzonych produktów

Zbyt wysoka ilość witaminy A w organizmie kobiety może doprowadzić do wad rozwoju płodu, dlatego na wszelki wypadek ogranicz ilość spożywanej wątróbki. Na czas ciąży odpuść również kanapki z wędliną, która może posiadać dużą liczbę konserwantów. Wybieraj przede wszystkim pełnowartościowe produkty, unikając jednocześnie konserwantów, barwników i polepszaczy smaku.

Jedz zdrowo, często spaceruj, nie denerwuj się i w spokoju oczekuj na zdrowego potomka! Możesz zdecydować się też na dietę pudełkową w ciąży. Nasz catering dietetyczny Be Diet Catering chętnie Ci w tym pomoże.

Zamów