Dieta 8-godzinna okienkowa

Zależy Ci na tym, aby zrzucić kilka kilogramów? Chcesz zadbać o prawidłową wagę i czuć się lepiej w swoim ciele? I choć temat diet odchudzających może wzbudzać wiele emocji, to od kilku lat można zauważyć zwiększenie świadomości w temacie zdrowego odżywiania i mitów na temat skuteczności głodówek. Pamiętajmy, rezygnacja z jedzenia i restrykcyjne liczenie kalorii może tylko pogorszyć sprawę, osłabiając organizm, pogarszając stan zdrowia i doprowadzając do szybkiego efektu jo-jo.

Warto mieć świadomość, tego, że istnieją diety odchudzające, które z zachowaniem zdrowego rozsądku, mogą doprowadzić do redukcji tkanki tłuszczowej i przyczynić się do lepszego samopoczucia. Przykładem tego jest dieta okienkowa. Co kryje się pod tym terminem? Sprawdź to!

Na czym polega dieta 8-godzinna?

Dieta okienkowa znana jest również pod nazwą 8/16. Model odżywiania został stworzony przez Davida Zinczenkę i Petera Moora i stał się znany na całym świecie jako innowacyjna metoda, mająca położyć kres restrykcyjnym dietom odchudzającym. Głównym i właściwie jedynym założeniem diety okienkowej jest zasada: jedz, co chcesz, ale w ciągu 8 godzin. Warto mieć jednak na uwadze, że ten sposób odżywiania nie polega na przyswojeniu serii dodatkowych posiłków czy ulubionego fast food’a przegryzionego tabliczką czekolady. W ciągu 8 godzin, czyli w tzw. oknie żywieniowym należy spożywać pełnowartościowe, pełne witamin i składników mineralnych produkty, bez efektu zbytniego objadania się. Dieta okienkowa zakłada 16 godzin przerwy od posiłków, podczas której można spożywać jedynie wodę, herbatę lub kawę bez dodatków.

Wpływ diety 8-godzinnej na organizm

Wyznaczenie pory posiłków i trzymanie się godzin ich spożywania ma za zadanie poprawić pracę metabolizmu, a to wszystko dzięki regularnym porom żywienia. Dodatkowo, jednym z efektów diety okienkowej jest oczyszczanie organizmu i wspomożenie pracy układu pokarmowego. Ta metoda odżywiania może również wykazywać pozytywny wpływ w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca czy miażdżyca. Dieta okienkowa nie wymaga restrykcyjnego liczenia kalorii, posiłki mogą być spożywane w rozsądnych ilościach, bez konieczności ograniczania się tylko i wyłącznie do wybranej grupy produktów. Niezwykle ważne jest, aby komponować codzienne posiłki w oparciu o: produkty zbożowe, pochodzący ze sprawdzonych źródeł nabiał, mięso, ryby, owoce i warzywa, orzechy i pestki – tak, aby dostarczyć organizmowi niezbędne składniki odżywcze.

Czy dieta okienkowa działa?

Przejście na jakąkolwiek dietę odchudzającą powinno być uzgodnione z lekarzem. Od lat odchodzi się od tzw. głodówek na rzecz świadomych i sprawdzonych wyborów. Dieta 8-godzinna zakłada spożywanie posiłków w ciągu 8 godzin, tak aby nie objadać się już późnym wieczorem i nie dostarczać do żołądka pokarmów o nieregularnych godzinach. Warto mieć na uwadze, że spożywanie posiłków przed snem znacznie obciąża żołądek, a także nie pozwala organizmowi rozpoczęcia procesu usuwania toksyn. Należy pamiętać, że podstawą każdego modelu żywienia jest zachowanie zdrowego rozsądku i obserwowanie swojego organizmu. Dieta 8 godzinna cieszy się dużą popularnością głównie ze względu na brak konieczności eliminowania produktów z jadłospisu. Twórcy tej metody żywienia zachęcają również do 10 minutowej aktywności w ciągu dnia, najlepiej przed pierwszym posiłkiem. A Ty, spotkałeś się już tego typu metodą odżywiania?

Sprawdź również artykuł na temat tego, jakie jest znaczenie regularnego żywienia.