Od kilku miesięcy dieta sirt cieszy się dużą popularnością, głównie ze względu na spektakularną metamorfozę cenionej i znanej na całym świecie wokalistki. Potocznie określana również jako dieta Adele, bo to właśnie dzięki niej piosenkarka schudła aż 44 kilogramy. Na czym polega fenomen tej diety? Śpieszymy z odpowiedzią! Dzięki lekturze tego artykułu poznasz jej głównie założenia!

Jak działa dieta sirt?

I choć jeszcze kilka tygodni niewiele osób o niej słyszało, to dieta sirt powstała już w 2016 roku. Dwójka Brytyjczyków, będących specjalistami ds. żywienia i zajmujących się układaniem jadłospisów dla znanych osób, w 2016 roku wydała książkę zatytułowaną The SirtFood Diet. W publikacji zostały wyszczególnione główne zasady diety sirtuinowej, która zrewolucjonizowała dotychczasowe myślenie o odchudzaniu. Dieta sirtfood pozwala na zrzucenie niechcianych kilogramów przy jednoczesnym pobudzaniu enzymów odpowiedzialnych za opóźnianie procesów starzenia. W praktyce oznacza to tyle, że dieta sirtuinowa składa się z produktów, których zadaniem jest aktywowanie sirtuin, czyli białek, które nie tylko wpływają na metabolizm tłuszczów i spalanie tkanki tłuszczowej, ale także kontrolują stan zapalny i spowalniają proces starzenia się organizmu.

Główne zasady diety sirtfood

Dieta sirt składa się z trzech etapów, a podczas każdego z nich obowiązuje inne zapotrzebowanie kaloryczne. Zaleca się spożywanie 4 posiłków dziennie, między którymi przerwy nie powinny być krótsze niż 90 minut. Co więcej, należy pamiętać o tym, aby ostatni posiłek zjeść około godziny 19. Dieta sirtfood została opracowana w cyklu 21 dni, które podzielono na konkretne etapy. Pierwszy tydzień zakłada restrykcję kaloryczną nawet do 50% dotychczasowego dziennego zapotrzebowania, przy jednoczesnym włączeniu do jadłospisu zielonych koktajli. W kolejnych tygodniach bilans kaloryczny zostaje zwiększony, jednak wciąż należy pamiętać o stosowaniu w diecie produktów z dużą zawartością polifenoli, a także tych aktywujących enzymy białka. Jak wygląda więc plan diety sirt? Przez pierwsze 3 tygodnie należy zadbać o odpowiedni bilans kaloryczny, jednak w dłuższej perspektywie niezwykle ważne jest regularne spożywanie produktów, które wytwarzają sirtuiny do produkcji.

Co włączyć do jadłospisu?

W trakcie badań zauważono, że niektóre produkty są w stanie pobudzić enzymy białka do wzmożonej aktywności. Jak się okazało, do tej grupy zalicza się żywność, którą większość osób stosuje w codziennym jadłospisie. Założeniem diety sirt jest komponowanie posiłków głównie z wykorzystaniem tego typu produktów. Najsilniejszymi aktywatorami sirtuin są: rukola, kapary, jarmuż, zielona herbata, daktyle, kakao, wino, gorzka czekolada, soja, truskawki, kurkuma, orzechy włoskie. W diecie sirtuinowej zaleca się codziennie spożywanie wymienionych składników, które zawierają duże ilości polifenoli, kwasów omega-3 i leucyny, czyli substancji pobudzających syntezę sirtuin. Warto mieć na uwadze, że sirtfood nie jest dietą eliminacyjną, natomiast wskazuje, co warto jeść i w jakich ilościach, aby przyniosło, tak jak w przypadku metamorfozy Adele, spektakularne efekty.

Zobacz również, jakie są najczęstsze błędy żywieniowe i czego należy unikać w diecie.