Dieta ketogeniczna to model żywienia, który opiera się na wysokim spożyciu produktów tłuszczowych, umiarkowanym spożyciu białka, a także ograniczeniu węglowodanów. To z pewnością jedna z metod ciesząca się dużą popularnością – nie tylko ze względu na swoje walory smakowe, ale i zdrowotne. I choć dużo mówi się na temat korzyści płynących z zastosowania diety keto, to nie każdy zdaje sobie sprawę z szeregu przeciwwskazań, które się za nią kryją. Dla kogo nie jest dieta ketogeniczna? Kto powinien zrezygnować z tego sposobu żywienia? Podpowiadamy! 

Czy istnieją przeciwskazania do diety keto?

Przestrzeganie zasad diety ketogenicznej może skutkować pożądaną utratą zbędnych kilogramów. Istnieje wiele diet, których głównym celem jest osiągnięcie wymarzonej sylwetki, jednak należy pamiętać również o tym, że sposób żywienia, który wybieramy, powinien być oparty o badania i wiedzę specjalistów.

Obecnie można zauważyć duże zainteresowanie krążące wokół diety ketogenicznej i jej głównych założeń. Dużo mówi się też o stanie ketozy, w którym pozyskuje się energię z tłuszczu nagromadzonego w tkankach. Dieta ketogenna może przyczynić się do obniżenia i uregulowania poziomu cukru we krwi, cholesterolu i ciśnienia krwi. Co więcej, przeprowadzono badania, że u niektórych osób stosujących się do założeń diety keto, zwiększył się poziom energii w ciągu dnia, a także zauważono poprawę w możliwościach umysłowych i poznawczych.

Na tym etapie już znasz główne założenia diety ketogenicznej i wiesz, kto powinien po nią sięgnąć. Należy mieć jednak na uwadze, że istnieje szereg przeciwwskazań do diety keto, z którymi powinny zapoznać się osoby niezależnie od wieku, płci czy masy ciała. Warto natomiast odróżnić efekty uboczne od potencjalnie niebezpiecznych działań tego stylu żywienia, zwłaszcza w przypadku osób borykających się z niektórymi jednostkami chorobowymi.

Dieta keto jednym pomoże, u drugich może nie być korzystna dla zdrowia. Dlatego niezwykle ważne jest wykonanie badań diagnostycznych jeszcze przed przejściem na dietę keto, jak również stały kontakt ze swoim lekarzem, przed i w trakcie prowadzenia diety. Ze względu na fakt, że jest to dość restrykcyjny styl żywienia, zakładający niewielką liczbę dopuszczalnych produktów, to zdecydowanie nie jest on zalecany u osób z problemami z wątrobą, nerkami i trzustką. W tym przypadku dieta keto może znacznie obciążyć pracę tych narządów, a to wszystko ze względu na metabolizm ciał ketonowych. 

Dla kogo nie jest dieta ketogeniczna?

Zanim zdecydujesz się na zastosowanie diety ketogenicznej, musisz sprawdzić, czy nie istnieją żadne przeciwskazania do tego, aby rozpocząć swoją przygodę z tym sposobem żywienia. 

Według badań naukowych diety ketogenicznej nie poleca się osobom:

  •  ze schorzeniami wątroby – do  wytwarzania ciał ketonowych z tłuszczów konieczna jest prawidłowa czynność wątroby,
  • ze schorzeniami nerek – w 1992 roku Kinsman SL i wsp. opisali w grupie leczonych dietą 58 pacjentów objawy niepożądane pod postacią kamieni nerkowych u 3, hiperurykemię u 2, a u pojedynczych pacjentów wystąpiła hipokalcemia, nawracające infekcji,
  • z zaburzeniami funkcji trzustki jak hiperinsulinizm,
  • cierpiącym na wrodzone zaburzenia metaboliczne, takie jak np. deficyt translokazy karnityny czy deficyt karboksylazy pirogronianowej; zaburzenia betaoksydacji kwasów tłuszczowych, defekty glukoneogenezy, 
  • cierpiącym na kamicę dróg żółciowych,
  • z hiperlipidemią rodzinną (genetycznie uwarunkowany wysoki poziom cholesterolu),
  • chorym na cukrzycę – przyjmowanie leków zawierających inhibitory SGLT-2,  związane jest ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia u osób je stosujących kwasicy ketonowej,
  • z zaburzeniami odżywiania,
  • z chorobami układu sercowo-naczyniowego,
  • borykającym się z refluksem żołądkowo-przełykowym,
  • kobietom w ciąży lub karmiącym piersią.

Przeciwwskazań do stosowania diety ketogenicznej jest wiele, dlatego należy mieć świadomość, że ten sposób żywienia nie sprawdzi się u każdej osoby. Jeśli należysz do grona osób znajdujących się w tej grupie, sięgnij po inny styl żywienia lub skontaktuj się z lekarzem w celu rozwiania jakichkolwiek wątpliwości. W tej sytuacji doktor może przepisać dodatkowe badania, aby sprawdzić, jak radzą sobie poszczególne narządy i w jakiej kondycji jest Twój organizm. Bezpieczeństwo przede wszystkim, dlatego przed przejściem na dietę keto warto skonsultować się z ekspertem z zakresu medycyny oraz z dietetykiem klinicznym. Lekarze i dietetycy są w stanie przeanalizować Twoje badania i dobrać jak najlepszy sposób żywienia do Twojego stylu życia i kondycji zdrowotnej. 

Do tematu diety należy podchodzić rozważnie. U jednych stan ketozy będzie pozytywnie oddziaływać na zdrowie i samopoczucie, a u niektórych może obciążać pracę narządów, dlatego przed podjęciem decyzji o stosowaniu jadłospisu keto, należy wykonać odpowiednie badania diagnostyczne i ocenić swoją kondycję zdrowia.

Jakie badania warto wykonać przed rozpoczęciem diety keto?

Podstawowe badania diagnostyczne, które warto wykonać przed rozpoczęciem diety ketogenicznej to przede wszystkim:

  • morfologia pełna z rozmazem
  • glukoza na czczo
  • lipidogram
  • panel tarczycowy (TSH, fT3, fT4)
  • panel wątrobowy (ASPAT, ALAT, fosfataza zasadowa, bilirubina)
  • homocysteina
  • witamina D3
  • ferrytyna
  • sód
  • potas
  • magnez
  • wapń
  • mocznik
  • kwas moczowy
  • kreatynina
  • CRP
  • ogólne badanie moczu

Jeśli chcesz natomiast poszerzyć swoją wiedzę w zakresie tego sposobu żywienia, to sprawdź, czego nie można jeść na diecie keto i jakich produktów unikać.