O diecie ketogenicznej zrobiło się głośno zaledwie kilka lat temu, mimo że jej historia sięga początków XIX wieku, a niektóre teorie wskazują na to, że czerpie ona swoje inspiracje jeszcze z czasów starożytnych. Jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz – tak w uproszczeniu brzmi najważniejsza zasada tej diety. Obecnie można zauważyć żywe dyskusje i duże zainteresowanie krążące wokół diety keto. Wiele osób zastanawia się też, czy dieta ketogeniczna jest zdrowa. I choć większość osób zna jej główne zasady, to nie każdy zdaje sobie sprawę tego, czego nie można jeść na diecie keto i jakich produktów należy unikać w czasie jej stosowania. Podpowiadamy, z czego lepiej zrezygnować i co może zaburzyć stan ketozy. 

Co znajdziesz w artykule?

Czego nie jeść na diecie keto? 

Dietę ketogeniczną można scharakteryzować jako: niskowęglowodanową, wysokotłuszczową i umiarkowanej zawartości białka. To właśnie tłuszcze powinny stanowić około 70-80% całodobowego zapotrzebowania, spożycie białka powinno ograniczać się do 15-25%, natomiast węglowodanów do około 5%-10%. Odpowiedni bilans między wymienionymi makroskładnikami ma doprowadzić do procesu, w którym organizm do wytwarzania energii nie będzie potrzebować glukozy z węglowodanów, a będzie pobierać ją z tłuszczu. Cały proces można określić mianem ketozy, czyli stanu efektywnego spalania tkanki tłuszczowej, co w rezultacie przekłada się na redukcję masy ciała, a także ustabilizowanie poziomu glukozy we krwi. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dieta keto – na czym polega?

Aby osiągnąć zamierzony efekt, należy jednak zapoznać się z listą produktów zakazanych na diecie keto. Jedno jest pewne, w Twoim jadłospisie powinno znaleźć się jak najmniej miejsca dla pokarmów bogatych w węglowodany. Ich stopniowe ograniczanie pozwoli Ci zbliżyć się do celu i do pożądanych efektów. Warto zrezygnować również z niektórych owoców i warzyw – zwłaszcza tych, które są źródłem cukru i skrobii. Osoby będące na diecie ketogenicznej powinny zrezygnować również z picia alkoholu, ponieważ często jest on również bogaty w cukier, a co ważniejsze, jego trawienie spowalnia szlaki metaboliczne organizmu. Dieta keto – czego lepiej nie jeść? Podpowiadamy!

Produkty zakazane na diecie keto – czego lepiej unikać?

Aby osiągnąć zamierzone efekty, należy pamiętać o tym, że istnieje grupa produktów, których należy unikać. Oto lista, z którą warto zapoznać się jeszcze przed podjęciem decyzji o przejściu na ketogeniczną dietę. Co należy wykluczyć na diecie keto?

  1. Piwo i drinki – zwykle mają duże ilości cukru. Jako zamiennik od czasu do czasu można wybrać czerwone wino lub piwo niskowęglowodanowe, które charakteryzuje się mniejszą zawartością cukru. 
  2. Produkty zbożowe –  pieczywo, makarony, kasze i ryże. Wszystkie te produkty są nasycone węglowodanami i nie będą pomocne w osiąganiu ketozy. 
  3. Cukier w różnych postaciach (ciasta, słodycze, czekolady, lody). Nawet najmniejsza ilość cukru jest w stanie zahamować Twoje postępy i znacznie utrudnić spalanie tłuszczów. Ciekawą alternatywą dla cukru w diecie ketogenicznej jest erytrytol, stewia i ksylitol – nie mają one znaczącego wpływu na poziom cukru we krwi i w rezultacie nie powodują skoków insuliny.
  4. Niskotłuszczowy nabiał (mleko, maślanka, kefir, jogurty)
  5. Wysokoskrobiowe warzywa (ziemniaki, kukurydza, bataty, marchew, pasternak, pietruszka, buraki).
  6. Rośliny strączkowe, jak fasola, groch, bób,  soczewica, soja, ciecierzyca.
  7. Owoce wysokocukrowe (banany, winogrona, melony, czereśnie, kaki, mandarynki, ananasy, kiwi, melony). Zamiast tego zaleca się spożywanie owoców jagodowych (maliny, borówki).
  8. Sosy na bazie cukru (barbecue, musztarda miodowa, ketchup).

Wyżej wymienione produkty można śmiało dopisać do listy tych zakazanych. Ich nadmierne spożywanie może całkowicie zaburzać zachodzące procesy. Mowa tu o węglowodanach, głównie cukrach prostych. Dopóki jemy je w dużych ilościach, nasz organizm nie widzi potrzeby, by sięgać do rezerw zgromadzonych w tkance tłuszczowej, co w rezultacie uniemożliwia nam wejście w stan ketozy. 

Już wiesz, czego nie jeść na diecie keto. Wystarczy, że zabierzesz ze sobą tę listę na zakupy i zaplanujesz swoje posiłki zgodnie z zamieszczoną rozpiską. Dzięki temu możesz mieć pewność, że główne założenia diety keto zostaną zrealizowane. Warto jednak pamiętać o tym, jadłospis keto to dość restrykcyjny typ żywienia, dlatego przed podjęciem decyzji o jego wprowadzeniu, należy zasięgnąć opinii lekarza i przeprowadzić podstawowe badania diagnostyczne.