Ile kalorii dziennie powinno się dostarczać organizmowi?

Ile kalorii dziennie powinno się dostarczać organizmowi?

Czym jest tajemnicze zapotrzebowanie dzienne na kalorie? To liczba kalorii, która niezbędna jest do prawidłowego funkcjonowania i zachowania czynności życiowych. Mówiąc prościej – musisz jeść określone minimum, by móc oddychać, rosnąć, regenerować się czy utrzymywać prawidłową temperaturę ciała. Jeśli będziesz jeść za mało, możesz czuć się słabo, mdleć, a będąc kobietą, utracić chwilowo miesiączkę. W odwrotnym przypadku zwiększysz ilość swojej tkanki tłuszczowej i przybierzesz na wadze. Dlatego tak ważne jest, aby jeść nie za mało, nie za dużo, lecz w sam raz.

W jaki sposób mogę poznać swoje zapotrzebowanie dzienne kalorii?

Jeśli chcesz wiedzieć, ile kalorii dziennie powinieneś dostarczać swojemu organizmowi, spieszymy z odpowiedzią. Ścieżek i sposobów jest kilka. Jedne są znacznie prostsze i szybsze, inne nieco bardziej czasochłonne i kosztowne. Wybór w dużej mierze sprowadza się do tego czy chcemy otrzymać wiarygodną, dokładną informację od specjalisty czy otrzymać połowiczny komunikat, który i tak dla wielu osób może być wystarczający.

Wybierz się do dietetyka

Nikt inny tak jak specjalista nie powie Ci, w jaki sposób się odżywiać, ile jeść, co jeść, czego unikać i o czym warto pamiętać. Dietetyk na podstawie podanych przez Ciebie informacji o stanie zdrowia, aktywności fizycznej, stosowanych w przeszłości dietach określi Twoje zapotrzebowanie dzienne kalorii kaloryczne. Następnie obetnie określoną liczbę kalorii lub doda, w zależności od tego czy chcesz schudnąć czy przytyć. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie dedykowanej diety z uwzględnieniem nietolerancji pokarmowych, smaków, które preferujesz i aktywności fizycznej.

Zapotrzebowanie dzienne na kalorie możesz sprawdzić u dietetyka

Skorzystaj z internetowego kalkulatora

To jeden z tych szybkich i łatwych sposób. Kalkulator BMR nie bierze pod uwagę szeregu różnych czynników, ale informacje od niego pochodzące mogą być punktem wyjścia do kolejnych działań – np. wizyty u dietetyka. W tego typu kalkulatorach podajesz płeć, wagę, wzrost, wiek oraz sposób aktywności fizycznej. Możesz wskazać m.in. pracę siedzącą i bardzo małą ilość ruchu, umiarkowany ruch, polegający na ćwiczeniu dwa, trzy razy w tygodniu, a nawet bardzo wysoką aktywność, składającą się z czterech treningów tygodniowo i codziennej pracy fizycznej. Na podstawie tych informacji kalkulator poinformuje Cie, ile kalorii dziennie powinieneś spożywać, chcąc utrzymać wagę, przytyć lub schudnąć. Bardziej zaawansowane kalkulatory wskazują też rekomendowaną ilość białek, węglowodanów oraz tłuszczy. Informacje uzyskane dzięki kalkulatorom mogą być istotną wskazówką do dalszych działań. Ważne, aby nie obcinać znacząco spożywanych kalorii, bo to może mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Poczytaj książki i artykuły

Książki, magazyny i portale to nieocenione źródła wiedzy. Mowa oczywiście o tych, w których znajdują się zweryfikowane, rzetelne materiały. Możesz przeczytać o tym, jakie zapotrzebowanie kaloryczne jest odpowiednie dla dojrzewających nastolatek, mężczyzn, startujących w maratonach, fanów ćwiczeń siłowych, zwolenników cross fitu, osób, które przez osiem godzin dziennie pracują za biurkiem, czy kobiet przed czterdziestką. Wszystkie informacje należy potem sprawdzić najlepiej u właściwego źródła, jednak już same artykuły są pewnego rodzaju punktem wyjścia, który da Ci większe pojęcie o samym zagadnieniu zapotrzebowania dziennego kalorii.
Kiedy już znasz swoje zapotrzebowanie kaloryczne, co dalej?

Ile kalorii dziennie żeby schudnąć

Postępuj racjonalnie

Ważne, aby nie przekraczać swojego zapotrzebowania radykalnie w żadną ze stron – nie jeść przesadnie dużo lub drastycznie mało. Jeśli chcesz wiedzieć, ile kalorii dziennie żeby schudnąć, będziesz musiał nieco „obciąć” swój bilans kaloryczny, ale pamiętaj, by nie skłaniać się w kierunku diety 1000 kalorii, a racjonalnie odjąć tyle kalorii, ile pozwoli Ci schudnąć i jednocześnie cieszyć się energią. Planując przybranie na wadze, będziesz dodawać wartościowe kalorie, ale nie zwracaj się ku pizzy czy burgerom. Możesz jeść więcej, ale niech będą to produkty zdrowe i nieprzetworzone, takie, które wpłyną pozytywnie na właściwe przybieranie na wadze.

Dowiedz się, ile kalorii dziennie powinieneś spożywać

Ile kalorii dziennie dostarczać organizmowi? Pomyśl o BeBio lub Be Diet Catering

Jeśli nie chcesz wybierać się do dietetyka po poznaniu uśrednionego zapotrzebowania kalorycznego (np. za pomocą kalkulatora), możesz skorzystać z diety BeBio. Decydując się na jej stosowanie, wystarczy wybrać odpowiednie zapotrzebowanie dzienne kalorii, ilość posiłków, preferowane godziny oraz wskazać produkty, za którymi nie przepadasz. Chcąc iść o krok dalej, możesz również zdecydować się na Be Diet Catering, czyli dietę pudełkową o określonym zapotrzebowaniu, która pomoże Ci schudnąć, przytyć lub utrzymać wagę. Oba te rozwiązania są bardzo pomocne i mogą nauczyć Cię właściwe odżywiania i komponowania posiłków, chociażby na początkowych etapach diety.

Zamów