Kawa a odchudzanie. Czy picie kawy pomaga schudnąć?

Kawa a odchudzanie. Czy picie kawy pomaga schudnąć?

Kawa, czyli napój powstały z palonych ziaren kawowca jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie. Podawana na wiele sposobów, dostępna w wielu odmianach jest ciągle przedmiotem badań wielu naukowców. Jedne wyniki sugerują jej szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka, inne wskazują na jej prozdrowotne właściwości. Jak ma się kawa do odchudzania?

Kawa a odchudzanie

Zaparzona w dowolny sposób kawa – nieważne czy rozpuszczalna, parzona, czy z ekspresu nie zawiera kalorii, więc nie dostarcza energii naszemu organizmowi. Kalorii dostarczać mogą za to dodatki, które do niej dodajemy – cukier, śmietanka lub mleko. Taka „wzbogacona” wersja może dostarczyć ich nawet kilkaset w jednej filiżance. Czy to znaczy, że jeśli ktoś dba o linię, może pić tylko wersję czarną niesłodzoną? Niekoniecznie. Wszystko zależy od wyboru dodatków. Do zabielenia dobrze jest użyć chude, odtłuszczone mleko a do słodzenia naturalne słodziki takie jak stevię lub ksylitol oraz nie dodawać likierów ani syropów smakowych – wtedy nie dostarczamy kalorii, a złagodzimy nie każdemu odpowiadający i dość intensywny smak napoju.

Wiele przeprowadzonych badań sugeruje, że picie kawy w umiarkowanych ilościach lekko przyspiesza metabolizm i wzmaga spalanie tłuszczu. Pijąc do około trzech filiżanek dziennie możemy spalić w ciągu dnia kilkadziesiąt kalorii więcej. U większości ludzi spożycie kawy hamuje apetyt, co ma zwłaszcza istotne znaczenie u osób, które odchudzając się odczuwają wzmożony głód. Jeśli komuś zależy na chwilowym zrzuceniu kilogramów – kofeina jako środek moczopędny spowoduje odwodnienie, a co za tym idzie obniżenie masy ciała – mogące mieć znaczenie na przykład dla sportowców przy ważeniu przed zawodami. Nie jest to jednak zdrowa cecha kawy i nie jest to właściwość odchudzająca. Tkanka tłuszczowa nie znika, mimo tego, że skala na wadze pokazuje odrobinę mniej. Jest to wynik usunięcia pewnej ilości wody z tkanek.

Przy większym spożyciu napoju właściwości odchudzające tego napoju nie są bardziej intensywne, ale za to pojawia się więcej negatywnych skutków picia kawy. Czy picie kawy szkodzi? Poza pojawiającym się uczuciem niepokoju i zdenerwowania powoduje problemy z zasypianiem lub ciągłością snu w nocy. Pita w większych ilościach wypłukuje magnez i wapń z organizmu (aby zminimalizować tę właściwość warto chociaż lekko zabielić napój mlekiem). Kawa również spowalnia przyswajanie żelaza, a u niektórych osób powoduje zgagę.

Czy kawa pomaga w odchudzaniu?

Poza zwykłą kawą warto w kwestii odchudzania wspomnieć o kawie zbożowej oraz zielonej. Pierwsza z nich jest dużo zdrowsza, pozbawiona kofeiny, a co za tym idzie, większości negatywnych skutków spożywania kawy przy zachowaniu podobnych właściwości odchudzających. Kawa zbożowa zawiera ponadto pewne ilości błonnika i nie powoduje dolegliwości żołądkowych, które może wywoływać picie zwykłej kawy. Kawa zielona jest produkowana z ziaren kawowca, ale nie są one poddane paleniu. W smaku jest dość mocno kwaśna, więc mało kto pije ją w postaci naparu. Jest natomiast polecana jako suplement diety w kapsułkach wzmagający utratę zbędnych kilogramów.

Pita w umiarkowanych ilościach – do około trzech-czterech filiżanek dziennie kawa nie powoduje negatywnych skutków w organizmie. Przy stosowaniu odpowiedniej diety oraz włączeniu aktywności fizycznej – czy w postaci naparu czy w postaci kapsułek – pomaga spalać nadmierną ilość tkanki tłuszczowej.

Zamów